Golf mk2 vr6 Projekt "3.0T Redlight Edition"
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Sprang på en kompressor till ett riktigt fint pris så den tog jag med mig hem ... Så nu sitter jag och skissar och funderar.. Hur löser man laddtrycks styringen om man vill ha både kompressor och turbo ? tänkte att kompressorn kanske laddar på 0,8 från tomgång tills turbon tar vid sen när fullt turbotryck är uppnått så vill jag ju "döda kompressorn" Finns det westgates för detta ? eller hur löser man det ? alla idéer är välkomna !
Edit : Kom på det att det är en ganska stor skruvkompressor ska leta reda på modellbeteckningen
Edit : Kom på det att det är en ganska stor skruvkompressor ska leta reda på modellbeteckningen
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fåret
- Tändkabel
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön 20 sep 2009, 20:08
- Ort: Helsingborg
här har du länk där hilmersson beskriver sin lösning
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=d
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=d
-
- VR6 guru
- Inlägg: 346
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
- Ort: öa
- Kontakt:
Wildstlye skrev:Recept Motor
Botten:
AAA Borrad 2.95 L 12v
Blocket Toppdeckat och o-ringat
Oljetråg Med skvalpplåtar
Smidda H-profil stakar
Smidda kolvar
Vevaxlel balanserad
Svänghjul lättat och balanserat
4puck sinter lamell med stenhård tryckplatta
komp blir 8.7:1
Topp
portad
42/36 Ventiler
Orginalkamaxlar Egen slipade
Short runner insug (hemmasnick)
Gjutet grenrör med Fläns för separat Wastegate
Garret T-35 Turbo
Intercooler Från iveco
3" Tryckrör
Vevhusventilation med oljefälla
Växellåda 02a
Orginal med annat drevpaket och quaddiff
Egentillverkade drivaxlar med knutar i segstål
Avgassystem : 3.5" downpipe till 3 " avgas med 1 st dämpare och diselkrök
varför borra så stor motor volym då klarar du inte blocket om du får en mindre skada i cylinder då kan du inte borra upp mer å ha 3 försök på dej ex.. borra 82 mm så e ett ras inte döden för blocket om de går att borra bort..
sedan topplocket så stora ventiler funkar inte i std ventil säten.
å plana av blocket e bra ytterst lite
Oringa e skit på en vr6 kör stålpackning föe den fiber skiten blåser sönder vid cylinder:1 å olje kanalen så det blir redigt kladdigt samt extremt brandfarligt..
kör du stål händer de aldrig pluss att du slipper compression i kylvattner som skapar lokal eller hel kokning om du har otur..
jag har råkat ut för allt detta å testat de mesta å fått det att funka nu så det e bara råd ja ger .. ha de bra
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
hehehe blocket är redan borrat Men som du skriver så har jag ändrat mig angående o-ringningen har hört på andra håll också att det inte va bra så det blir nog en stålpackning. Ventilsätena ska filas ur lite !
Tänkte på det med turbo å grenrör som du skicka är intresserad av det , drar iväg ett PM senare när jag orkar skriva nå
Tack för dina synpunkter lär ju fråga dig om massa saker i framtiden
Tänkte på det med turbo å grenrör som du skicka är intresserad av det , drar iväg ett PM senare när jag orkar skriva nå
Tack för dina synpunkter lär ju fråga dig om massa saker i framtiden
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Ja så ska man snart få flytta in i sitt nya garage då
blir 100 kvm varmt å skönt mycket fint golv 6.3 ton travers högt till tak
jaaa nice som inihelvete helt enkelt
här är en liten skymt när min mk3 va på besök
blir 100 kvm varmt å skönt mycket fint golv 6.3 ton travers högt till tak
jaaa nice som inihelvete helt enkelt
här är en liten skymt när min mk3 va på besök
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
oringat och orginal packning har hållt för mig, 1.8bar nada problem med motorn ,å innan turbo så åkte jag med kompressor 1.4bar med samma block ,bar säger inte allt men man får iallafall en finger visning av vad det klarar av
vad för orings uppstick körde du med kandervik?
vad för orings uppstick körde du med kandervik?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 guru
- Inlägg: 346
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
- Ort: öa
- Kontakt:
hallo henke..z-vr6nitrous skrev:oringat och orginal packning har hållt för mig, 1.8bar nada problem med motorn ,å innan turbo så åkte jag med kompressor 1.4bar med samma block ,bar säger inte allt men man får iallafall en finger visning av vad det klarar av
vad för orings uppstick körde du med kandervik?
nja de vette fasen men den e ju för packningen inte ska glida men mott block hade ju sjunkit lokalt mot remskivan sett bara halva cylindern så de bidrog ej himla massa till att den small ut å blåste vatten olja rätt ut.. ja ladda ju 1.8 utan problem men i å med att packningen e ljuk i jämförelse så detonerar den å förflyttar sej sakta sakta om det e på gränsen samt om de blir typ line lock osv eller närmar sej spikning då ökar ju cylinder tryckert hejdlöst.. sedan bytte ja te stål packningen då har de aldri vart några problen även att effekten blev nästan de dubbla å så.. dock ahde ja ju kyl problem med den andra maskin under kyl försöken att ha radiatorn bak så de kok tillfällena kan ha bidragit =) men bättre att spara oring pengen te delar i stället för stålet håller utan tvekan bättre .. å e billigare dessutom ..
- z-vr6nitrous
- Moderator
- Inlägg: 3340
- Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
- Ort: Varberg
tjo!
ursäkta att det e lite OT i din tråd men det kanske kan hjälpa dig i valet av motor bygget
så sant ,spikar det eller höga cylinder tryck så ger den sig lättare helt klart men kanske hellre att man skjuter packningen än ett ring land/kolv
men hade själv valt stål packningen nu i efterhand för det blir även bättre mot toppen ,dock så bör man topp decka blocket eller kolla så att det är 100 plant ,och för dom som inte vet så höjer stål packningen kompet med ca 0.5:1 ,så ha kolla på vilka kolvar ni köper och räkna ut kompet själv också för man kan aldrig lita på att man får rätt
kandevik du har väl fått fel komp på dina mått beställda kolvar 2ggr?
ursäkta att det e lite OT i din tråd men det kanske kan hjälpa dig i valet av motor bygget
så sant ,spikar det eller höga cylinder tryck så ger den sig lättare helt klart men kanske hellre att man skjuter packningen än ett ring land/kolv
men hade själv valt stål packningen nu i efterhand för det blir även bättre mot toppen ,dock så bör man topp decka blocket eller kolla så att det är 100 plant ,och för dom som inte vet så höjer stål packningen kompet med ca 0.5:1 ,så ha kolla på vilka kolvar ni köper och räkna ut kompet själv också för man kan aldrig lita på att man får rätt
kandevik du har väl fått fel komp på dina mått beställda kolvar 2ggr?
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]
sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
-
- VR6 guru
- Inlägg: 346
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
- Ort: öa
- Kontakt:
ja 2 ggr har de vart beställde 8.3:1 fick 10.2:1 sedan fräste ja om dom själv i CNC maskinen efter deras nya uträkningar för att nå 8.3:1 men de blev bara 8.88 så JE suger ja ringde å prata med dom 12 ggr om detta å dörklarade å skickad email med all info mått packning osv men dom mixade varje gång mm å tum så packningen blev 1.65 mm i stället för 0.65 mm som e 0.65 tum e 1.65 mm så dom va verkligen dumma .z-vr6nitrous skrev:tjo!
ursäkta att det e lite OT i din tråd men det kanske kan hjälpa dig i valet av motor bygget
så sant ,spikar det eller höga cylinder tryck så ger den sig lättare helt klart men kanske hellre att man skjuter packningen än ett ring land/kolv
men hade själv valt stål packningen nu i efterhand för det blir även bättre mot toppen ,dock så bör man topp decka blocket eller kolla så att det är 100 plant ,och för dom som inte vet så höjer stål packningen kompet med ca 0.5:1 ,så ha kolla på vilka kolvar ni köper och räkna ut kompet själv också för man kan aldrig lita på att man får rätt
kandevik du har väl fått fel komp på dina mått beställda kolvar 2ggr?
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
Mina kolvar har inte kommit än men dom ska ge ett komp på 8:7.1 och jag hoppas verkligen det blir rätt dock så är det inga JE kolvar packningen tänkte jag en kompis skulle vattenskära till mig senare...
Kandevik ! är det värt att bygga mekansikt eller håller det med orginal tryckare hade ju tänkt mig rätt stora ventiler å så ... Sen undrar jag om det va svårt att rakställa motorn i din mk1 ? har ju mk2 visserligen men ah funderar på hur mycket jobb det blir ?
Mvh
Kandevik ! är det värt att bygga mekansikt eller håller det med orginal tryckare hade ju tänkt mig rätt stora ventiler å så ... Sen undrar jag om det va svårt att rakställa motorn i din mk1 ? har ju mk2 visserligen men ah funderar på hur mycket jobb det blir ?
Mvh
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6 guru
- Inlägg: 346
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 17:25
- Ort: öa
- Kontakt:
packning vattenskära? du köper ju en OEM eller victor reins packning 3 lager plåt ennars går de inte vettu. dene bara 0.65mm tjock..Wildstlye skrev:Mina kolvar har inte kommit än men dom ska ge ett komp på 8:7.1 och jag hoppas verkligen det blir rätt dock så är det inga JE kolvar packningen tänkte jag en kompis skulle vattenskära till mig senare...
Kandevik ! är det värt att bygga mekansikt eller håller det med orginal tryckare hade ju tänkt mig rätt stora ventiler å så ... Sen undrar jag om det va svårt att rakställa motorn i din mk1 ? har ju mk2 visserligen men ah funderar på hur mycket jobb det blir ?
Mvh
ja ska du bygga mekanisk blir de la runt 30 000 kr du får byta allt även fräsa ur ventil säten å montera nya de drar iväg.. så original duger för en vr6 topp har dåligt mothåll för sätena när man monterar i stärre så dom sjunker å blir sneda å då skiter allt sej ..
köra mekaniskt på standard ventilerna e inte att rekomendera för den skaft biten som e kvar ovanför knaster e så kort så lach capsen riskerar att lossa å då e hela toppen skrot direkt.. så kör olje tryckarna en bra 25-50w olja så går det bra ja tryckte ju ur 448 hk ur min helt standard topp bara comp kolvar wiseco 9:0:1
min maskin e inte rakställd i lod bara vriden 90 grader mot FWD
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
min maskin e inte rakställd i lod bara vriden 90 grader mot FWD
nu hänger jag inte med den blir väl ändå rak om du vrider 90 grader eller ?:P
aja men tänkte på om man kan kör mekaniskt . är det orginalventilerna som blir för korta för lachcaps eller? så man behöver han en "längre" ventil då ?
nu hänger jag inte med den blir väl ändå rak om du vrider 90 grader eller ?:P
aja men tänkte på om man kan kör mekaniskt . är det orginalventilerna som blir för korta för lachcaps eller? så man behöver han en "längre" ventil då ?
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
för du har väl växellådan rakt bakåt antar jag ?
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VR6-mentor
- Inlägg: 936
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 15:32
- Ort: Västerås
http://www.teamhb.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/teamhbmotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;