Felkoder Passat V5

Forum för bilar med VR5 motorer
Matte_J
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 10:56
Ort: Huddinge

Felkoder Passat V5

Inlägg av Matte_J »

TJena! jag är ny här på forumet.

Köpte nyligen en Passat V5 4M -01 (AZX-motorn) med drygt 25000 mil på mätaren, hyggligt skick, till riktigt bra pris.
Tanken är att ha den som stabil andrabil i familjen. Har tyvärr inte fått med någon servicebok men har papper på några servicar som gjorts iaf.
Det var egentligen priset som avgjorde... 8)

Nu till frågan :)
Har haft många VW genom åren, men inte jobbat något med V5:an innan så tänkte höra era utlåtanden.
Den är lite slö, går tidvis lite ojämnt på tomgång, och kan tjyvstanna ibland både på tomgång och i stadstrafik.
Rasslar något litet från kedjan tycker jag, men inte mycket oväsen ännu. :roll:

Läste ut koderna och fick följande, varav 16395 är direkt återkommande.
16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Retard Setpoint no Reached (Over-Advanced) : P0011 - static
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected : P0300 - static
16689 - Cylinder 5 Misfire Detected : P0305 - static
16687 - Cylinder 3 Misfire Detected : P0303 - static

Tror ni att domen blir att byta kamkedjan å hela rasket med tanke på miltalet och att jag inte vet säkert hur oljebytena skötts?
eller kan det räcka med nya sträckare och tuta och köra? Tänkte ju behålla den ett tag, men jag bygger om hemma och har ingen tid/plats att lyfta ur motorn just nu.
Andra tips också välkomna, är det vanligt med spökande kamaxelgivare på dessa motorer? ..å budgetkärra är det ju med, så att lämna in den på finverkstad finns lixom inte på kartan.
Kanske någon av er duktiga i stockholmstrakten har plats i garaget och kan byta kedja för en vettig peng om det kommer till det? :wink:

//Matte
Nu:
Polo Color Concept 1.6 -96
Touareg V6 3.2 Highline -05
Passat Var V5 4M Highline -01
Innan:
Passat Var 1.8T -98 BSR steg 2
Passat Var V6 4M Highline -02
Matte_J
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 10:56
Ort: Huddinge

Re: Felkoder Passat V5

Inlägg av Matte_J »

Någon som har en aning?
kan det räcka att byta sträckare eller brukar kedjan vara rökt vid 25k?

tacksam för er input då jag som sagt inte har någon större erfarenhet av V5:an...

mvh
Matte
Nu:
Polo Color Concept 1.6 -96
Touareg V6 3.2 Highline -05
Passat Var V5 4M Highline -01
Innan:
Passat Var 1.8T -98 BSR steg 2
Passat Var V6 4M Highline -02
david_malax
VR6-mentor
Inlägg: 485
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
Ort: ängelholm
Kontakt:

Re: Felkoder Passat V5

Inlägg av david_malax »

Matte_J skrev:Någon som har en aning?
kan det räcka att byta sträckare eller brukar kedjan vara rökt vid 25k?

tacksam för er input då jag som sagt inte har någon större erfarenhet av V5:an...

mvh
Matte
Om de inte är bytt ngt där innan, så lär de inte räcka med bara spännaren, alla plastdetaljer är garanterat så sköra så de räcker att titta på dom så går dom sönder. Är inte jätte mycket jobb att byta. Av med lådan så man kommer åt.
Matte_J
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 10:56
Ort: Huddinge

Re: Felkoder Passat V5

Inlägg av Matte_J »

Tack för ditt svar david_malax.

Kikade och lyssnade lite igen i morse, det var lite kallare idag och jag tycker att kedjan rasslar lite värre nu så du har nog rätt.
Vågar inte åka så mycket nu med bilen, det får bli kedjebyte.

Men jag har ingen plats att stå nu och tajt med tid, så man får försöka hitta en annan lösning. Det är snart dags att besikta också.

Någon duktig mek här som är intresserad, eller kan tipsa om någon annan i Stockholm med omnejd som kan byta kamkedja till ett rimligt pris?
(man kanske iof ska posta den frågan i någon mer frekvent besökt forumdel... :))
Nu:
Polo Color Concept 1.6 -96
Touareg V6 3.2 Highline -05
Passat Var V5 4M Highline -01
Innan:
Passat Var 1.8T -98 BSR steg 2
Passat Var V6 4M Highline -02
david_malax
VR6-mentor
Inlägg: 485
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
Ort: ängelholm
Kontakt:

Re: Felkoder Passat V5

Inlägg av david_malax »

Matte_J skrev:Tack för ditt svar david_malax.

Kikade och lyssnade lite igen i morse, det var lite kallare idag och jag tycker att kedjan rasslar lite värre nu så du har nog rätt.
Vågar inte åka så mycket nu med bilen, det får bli kedjebyte.

Men jag har ingen plats att stå nu och tajt med tid, så man får försöka hitta en annan lösning. Det är snart dags att besikta också.

Någon duktig mek här som är intresserad, eller kan tipsa om någon annan i Stockholm med omnejd som kan byta kamkedja till ett rimligt pris?
(man kanske iof ska posta den frågan i någon mer frekvent besökt forumdel... :))

Då är de säkrast att bytta då ja.
Här är väll några i Stockholms området som kan lösa det till dig.
Matte_J
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 16 feb 2014, 10:56
Ort: Huddinge

Re: Felkoder Passat V5

Inlägg av Matte_J »

yes, ska kolla runt lite...
Nu:
Polo Color Concept 1.6 -96
Touareg V6 3.2 Highline -05
Passat Var V5 4M Highline -01
Innan:
Passat Var 1.8T -98 BSR steg 2
Passat Var V6 4M Highline -02
Fanny
Ny här
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 17:00
Ort: Angered

Re: Felkoder Passat V5

Inlägg av Fanny »

Har själv en passat VR5 (AGZ), känner igen lite av problemen som du beskriver där. Hördes ett tickande ljud från motorn varje gång den var på och det visade sig att kamkedjorna behövde bytas. När jag väl var inne i motorn ser jag att en av plastskenorna hade gått av i mitten och att kedjan slog i den varje gång, det var det som orsakade det tickande ljudet. Jag bytte kedjorna, alla plastskenor, kedjespännaren o.s.v. Nu går den hur fint som helst utan några som helst oljud från motorn. Det enda problemet som kvarstår är väl att den går ojämnt på tomgång :)
Ska nog även tillägga att min bil har gått 24000mil.
Skriv svar