bult/oljeplugg för oljebyte på tyskimporterad Golf vr5 -98??

Forum för bilar med VR5 motorer
robert
Polerat insug
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 09:03

bult/oljeplugg för oljebyte på tyskimporterad Golf vr5 -98??

Inlägg av robert »

Det sitter en bult som ser ut som torx, fast med 12 kanter istället.
Är det ngn som vet vad den heter och var man kan få tag på den? Har ringt till biltema och mekonomen utan framgång :roll:
i bästa fall har jag inte hittat rätt bult, men jag kunde desvärre inte hitta ngn annan :?

ngn som vet?
Mvh Robert
Senast redigerad av robert den tis 12 maj 2009, 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Jaha, du måste vara på fel ställe om du har hittat nå dyl eller så är det något hemmafix.

Du har en 6-kants 19 bult som sitter på oljetråget.

Är det en invädig 12 kants ? För isåfall finns det en tråd om detta bara för någon dag sedan, så mitt tips är sök isf. Aldrig varit med om dedär tidigae!

Har du föresten tagit ner motorplasten ? Säker på att det inte är till växellådan du är på och försöker skruva ?

Fö, om du inte vet vart pluggen sitter bör man ju fundera på om man verkligen ska byta olja själv ?
robert
Polerat insug
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 09:03

Inlägg av robert »

Jepp d e en invändig 12:a, men jag hade en vr6:a förra året och där såg det ut precis som du beskriver, detta är den första bilen jag någonsin sett med denna plugg :S
Det såg iaf ut som oljetråget..jag såg ingen annan plugg överhuvudtaget, och jag kunde bara känna på det ställe där den satt på vr6:an, men det satt ingen vanlig bultskalle där iaf...
och det var ovanför motorskyddet i plast som sitter längst ned ;)
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Skumt, verkar som du beskriver oljepluggen för växellådan, dom brukar kunna ha inv 12 kants.

Om du är osäker, fota och ladda upp här då.
robert
Polerat insug
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 09:03

Inlägg av robert »

Bra idé! det ska jag göra så snart jag hinner, förmodligen i veckan ifall det inte löser sig innan dess(god forbid)! Hoppas jag bara på ngt magiskt sätt råkat missa den och du har rätt ändå!
robert
Polerat insug
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 maj 2008, 09:03

Inlägg av robert »

Allright, nu är olja och filter bytta, och visst var det oljepluggen till motorn jag sett! Den satt längst ned på vänster sida av tråget och det var en xzn bit 10mm man skulle ha!
Och den vart full upp till mitten på nivåmärket på oljestickan, både olja och torrt filter på bara 4L :shock: detta efter att jag dragit igång motorn en liten stund, sedan kört i mer olja och sen kört den varm, väntat en stund; och mätt emellan varje moment!

Hoppas ngn kunde dra nytta av detta! 8)
Skriv svar