Kupefläkt

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
VR6 Nisse
Polerat insug
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 12:42
Ort: Strängnäs(Stallarholmen)
Kontakt:

Kupefläkt

Inlägg av VR6 Nisse »

Jag har fått problem med min kupefläkt den fungerar bara på 2 och 4ans läge har testat och bytt motstånd med det vart ingen skillnad, någon som vet vad det kan vara?

//Nisse
chrism
17 tummare
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 15 mar 2005, 16:32
Ort: Göteborg och Skottland

Inlägg av chrism »

Kolla under vredet. Det är kanske glapp där.Testa med att sätta på ettan,ta av vredet och trycka ner "kontakten" under där. Jag hade ingen fläkt på ettan och jag löste det så här!!Hoppas det funkar. :D

chrism
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Re: Kupefläkt

Inlägg av polomannen »

VR6 Nisse skrev:Jag har fått problem med min kupefläkt den fungerar bara på 2 och 4ans läge har testat och bytt motstånd med det vart ingen skillnad, någon som vet vad det kan vara?

//Nisse
Du har fått svar på GTI klubben. :wink:
Djem
Ny vaxad
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 05 jul 2005, 12:41
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Djem »

var sitter de motståndet någonstans ?...
Dicjoh83
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 18:02
Ort: Vänersborg

Re: Kupefläkt

Inlägg av Dicjoh83 »

Årets tråduppdatering :D

Men detta var den enda tråden som handlade om detta och detta är just mitt problem. Men inget svar.
Vad var felet. Min fläkt funkar bara på 2 och 4.
Har bytt motstånd och relä men det blev inte bättre och även haft loss vredet och försökt göra rent och fixa lite men inte nått.
Det är inte det att den inte ändrar från tex 2-3 och hänger kvar på 2 utan den stänger av på 1 och 3,

Någon som vet vad som är fel.
http://www.garaget.org/?car=289778" onclick="window.open(this.href);return false;
Dicjoh83
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 18:02
Ort: Vänersborg

Re: Kupefläkt

Inlägg av Dicjoh83 »

Ingen som har något förslag? Var ute och kollade över kablarna till fläkten men kunde inte hitta något kabelbrott eller glapp. Finns det någon mer relä eller motstånd som bara styr läge 1 och 3? Hittar inte heller någon paj säkring men har tyvärr ingen instruktionsbok så vet inte vilken som styr vad så jag kollade alla jag hittade men ingen trasig.
http://www.garaget.org/?car=289778" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Kupefläkt

Inlägg av Banzai! »

Dicjoh83 skrev:Ingen som har något förslag? Var ute och kollade över kablarna till fläkten men kunde inte hitta något kabelbrott eller glapp. Finns det någon mer relä eller motstånd som bara styr läge 1 och 3? Hittar inte heller någon paj säkring men har tyvärr ingen instruktionsbok så vet inte vilken som styr vad så jag kollade alla jag hittade men ingen trasig.
Kollat bakom vredet?.. Polerna där kan slacka och då blir det mellanrum och skiten slutar fungera på ett bra sätt.
Dicjoh83
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 18:02
Ort: Vänersborg

Re: Kupefläkt

Inlägg av Dicjoh83 »

Nu löste det sig. Du hade rätt det va bläcken bakom vedet, hade kollat där innan och gjort rent o pillat men hade nog inte fått "böjen" rätt. För nu gick det efter flera böjande. Lite fibbligt för böjde man för mycket gick det inte att stänga av men böjde man för lite fick den ingen kontakt mellan polerna.

Tack för tipset.
http://www.garaget.org/?car=289778" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Kupefläkt

Inlägg av Banzai! »

Dicjoh83 skrev:Nu löste det sig. Du hade rätt det va bläcken bakom vedet, hade kollat där innan och gjort rent o pillat men hade nog inte fått "böjen" rätt. För nu gick det efter flera böjande. Lite fibbligt för böjde man för mycket gick det inte att stänga av men böjde man för lite fick den ingen kontakt mellan polerna.

Tack för tipset.
Inga problem :) Hade samma problem på min Vento och då är det bara att böja bläckena tills det blir bra dessutom försök göra rent bläckena också för dom får en slags hinna på sig och det är lika bra att försöka ta bort den, det är ett ganska enkelt fix :)

Mvh Florian
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Kupefläkt

Inlägg av nessa85 »

Hej, säkringen till min kupefläkt går så fort man slår igång tändningen. Någon som vet va det kan vara? Är en golf 3 vr6 -92 som jag har. Misstänker en kortis i motståndet, men ibland så går det en stund om man petar. En ny säkring men det är sällan. Hittade även en lös kabel med en 2-pin kontakt men ingenstans där den ska sitta, har ett kort på detta som kommer senare.
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Re: Kupefläkt

Inlägg av polomannen »

nessa85 skrev:Hej, säkringen till min kupefläkt går så fort man slår igång tändningen. Någon som vet va det kan vara? Är en golf 3 vr6 -92 som jag har. Misstänker en kortis i motståndet, men ibland så går det en stund om man petar. En ny säkring men det är sällan. Hittade även en lös kabel med en 2-pin kontakt men ingenstans där den ska sitta, har ett kort på detta som kommer senare.
Kortis i vredet skulle jag tippa på.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar i STHLM område.
/WIR LIBER DAS AUTOS
VW/Audi/SKODA Diagnos tekniker på heltid.
http://www.racimax.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dubstopimports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Kupefläkt

Inlägg av nessa85 »

Tack för tipset, ska kolla upp det om en stund. :D
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Kupefläkt

Inlägg av nessa85 »

Vi får fläkten numera att funka i ca 10 min innan säkringen går. Så jag har kollat lite kablar och hittar inget brott va jag kan se. Dock skulle jag behöva veta vilken kabel som är jorden till fläkten?? Då jag inte är så kunnig när det kommer till bil elektronik.

Sen även om någon skulle kunna säga mig va denna kabel är till för?? Hittar inget att koppla in den på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar