Problem med immo.

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Är påväg att köpa en Golf Variant VR6 syncro av årsmodell -97 för en spottstyver som har lite problem. Lång historia kort, bilen har stått i två år och batteriet som suttit i har dragits ur helt och hållet. När man kopplar på ett batteri så startar den elektriska cirkulationspumpen trots att tändningen är avstängd. Gissar att det är pumpen som dragit slut på batteriet. Problem nummer två är att den verkar ha tappat kodningen till nyckeln eller dylikt då man får upp felkod 17978 dvs startspärren. Bilen startar men dör direkt. Kan det vara så enkelt att bara radera felkoden så bör det funka eller måste man koda in nycklarna igen? Kan den tappa kodningen om batteriet i bilen dras ur?
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Problem med immo.

Inlägg av bossebud »

Måste nog koda in allt igen, allt kan hända när en bil står helt strömlös en längre tid
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Allt som i nyckeln eller är det något mer?
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Problem med immo.

Inlägg av bossebud »

Du kanske även måste radera adaptionsvärdena för. Immo, de värdena mellan immo och motorstyrdorn enkelt förklarat
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: Problem med immo.

Inlägg av Lasse620 »

Bara en fundering, har du uteslutit alla vanliga orsaker?

Immon i en så gammal bil som Golf 3:an är ju en väldigt enkel o rättfram pryl till skillnad från modernare helintegrerade system.

Jag antar att du testat med bägge nycklarna om du har fler än en?

En vanlig felkälla är annars läsringen vid tändlåset och/eller anslutningen från denna till immon.

Jag har haft lösa immon o motorstyrenheter liggande i åratal som inte har behövts kodas in på nytt så länge man inte har behövt para ihop dem med någon annan del.
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Har inte hunnit hämta bilen än, skall göra så på söndag. Båda nycklarna är dock provade utan någon skillnad. Nuvarande ägare har med hjälp av sin son lyckats avläsa felkoderna, dock vet jag inte om dem försökt med att radera dem.
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Användarens profilbild
Lasse620
VR6-mentor
Inlägg: 455
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 16:06
Ort: Gotland

Re: Problem med immo.

Inlägg av Lasse620 »

Ok!

Uteslut det enkla i första hand :-)

Bilens historia kan ju ge en del svar, om den t.ex fungerade perfekt sista gången den kördes och ingen har rört den därefter.

Oxiderade eller på annat sätt dåliga anslutningar kan då vara värda att kolla upp, om jag minns rätt så är läsringen jordad i en skruv vid rattstången/dess fäste, där har jag råkat ut för en oxiderad anslutning som ledde till ett intermittent immofel.
Golf III Vr6 1997
Skoda Octavia Scout 2,0 Tdi 2009
Skoda Superb 4x4 2,0 Tdi 2015
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Det jag vet om bilen är att den skulle ges till ägarens dotter för 2 år sedan men först skulle stötdämparna bak bytas. Det kom aldrig till stötdämparbytet utan bilen ställdes in i garaget. Förra vintern togs bilen ut en sväng och drog lös deras Saab som halkat av vägen och sedan direkt tillbaka i garaget. Nu när bilen skulle säljas för att garageplatsen behövs för deras vanliga bil så åker den ut till försäljning varav när första spekulanten kom förbi och skulle kika på den visar sig det att batteriet är tomt och med ström i bilen så slår immon till och där är vi nu. Lyckades ju självklart pruta ner bilen ordentligt som förövrigt haft samma ägare senaste 10 åren, har gått "enbart" 23000 mil och är totalt rostfri =)
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

En snabb tanke, om jag raderar felkoderna kan det funka som det ska eller är felkoderna av den typen att nåt måste åtgärdas? Har jag tur?
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Problem med immo.

Inlägg av bossebud »

tror inte du får igång den om du bara raderar felkoden'
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Var tidigare ikväll och hämtade bilen och när bilen skulle ur garaget gick den för egen maskin. Stängde av den då bilen stod utanför garaget för att lasta in däcken men sedan var det kört, vägrade gå mer än 2 sekunder. Finns en liten chans att soppatorsk kan vara bekymret då soppanålen vägrade röra på sig under bogsering till mitt garage.
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Användarens profilbild
gnytt
VR6-mentor
Inlägg: 981
Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
Ort: Kristianstad

Re: Problem med immo.

Inlägg av gnytt »

Köpte en 97a color concept för ca 10år sedan med liknande problem, hade stått strömlös ett bra tag. Kunde få den att starta sen dog den, någon gång lyckades jag köra några 100 meter med den dog. Fick mycket riktigt lämna in och koda om nyckeln sen gick den som en dans på rosor.

Mvh
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Bilen är hämtad och provad lite lätt. Satte i ett nyladdat batteri och bilen startar direkt och går men så fort jag stänger av bilen så går den inte å starta igen, den bara stänger av. Min felkodsläsare stödjer inte att läsa av bilens felkoder utan enbart motorns, abs och airbag. Den visar inget som var färskt utan alla koder var gamla. Nån som har någon ide?
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Pepi
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 23:01
Ort: Luleå

Re: Problem med immo.

Inlägg av Pepi »

Kopplade in vagcom och under fliken immobilizer står det att antal parade nycklar är 0. Måste således para in nycklarna men för att kunna göra det behöver jag SKC vilket jag såklart inte har. Googlade lite snabbt och vad jag förstår måste jag in på vw för att få den, eller?
Pedalen i mitten är bra att ha ifall man tappar bort nån av dom andra 2.
Vw Golf Syncro 2.9 1997
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Problem med immo.

Inlägg av bossebud »

Vw kan inte får fram skc längre , utan deras dator får den direkt från server i tyskland utan att de kan se den
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Skriv svar