Elfel/kupefläktfel

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Hej, jag har nu försökt i snart två veckors tid att hitta va det är för fel på min golf 3 vr6-92. Kupéfläkten slutade fungera och säkringen bara går och går så vi kollade,moståndet, fläktmotorn, reglaget mm. Även provat att byta ut kabelkopplingen som går från reglaget och vidare till fläkten och motståndet och säkringen fortsätter att gå. Vi har försökt att följa kablarna från den svarta koppling som går vidare till säkringensboxen utan framgång för de försvinner in i nå kabelharva. Nu till min fråga är det någon vänlig själ här som vet vart de kablarna tar vägen?? och vilka det är jag borde leta efter som går till säkringsboxen som har någon koppling till antingen reglaget eller kupéfläkten eller kanske har någon bild på vad som går vart på baksidan av säkringsboxen och relän? Är tacksam för alla svar och ideer för efter allt letande och bortplockaden har jag inga kvar nu.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nosisfun »

nessa85 skrev:Hej, jag har nu försökt i snart två veckors tid att hitta va det är för fel på min golf 3 vr6-92. Kupéfläkten slutade fungera och säkringen bara går och går så vi kollade,moståndet, fläktmotorn, reglaget mm. Även provat att byta ut kabelkopplingen som går från reglaget och vidare till fläkten och motståndet och säkringen fortsätter att gå. Vi har försökt att följa kablarna från den svarta koppling som går vidare till säkringensboxen utan framgång för de försvinner in i nå kabelharva. Nu till min fråga är det någon vänlig själ här som vet vart de kablarna tar vägen?? och vilka det är jag borde leta efter som går till säkringsboxen som har någon koppling till antingen reglaget eller kupéfläkten eller kanske har någon bild på vad som går vart på baksidan av säkringsboxen och relän? Är tacksam för alla svar och ideer för efter allt letande och bortplockaden har jag inga kvar nu.

vilken säkring är det som går?

http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mk2 vr6
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Den till kupefläkten. vet inte riktigt nummret på den men kan ta reda på det om en stund om det behövs. Det sitter en 30 amp i den gjorde det när jag köpte bilen men vi har fått veta att det ska sitta en 20 amp. Men oavsett amp gå går den ju.
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Det är säkring 6 från vänster.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nosisfun »

nessa85 skrev:Det är säkring 6 från vänster.

är det likadant med fläktmoståndet urkopplat? och även när fläkten är urkopplad? d.v.s går säkringen då med?

sen matar den väl också så att den fläkt enheten d.v.s fläkt vreden!!!

de brukar bli härdsmälta i vreden till de olika fläkt läge och då är det inte så ovanligt att det blir varmt och kortis som resultat
mk2 vr6
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Den går trots att fläkten, reglaget och motståndet är urkopplade. Både jag och sambon har kollat vredet och hittar inget fel på det. Tom pillat på fliken för att den ska får bättre kontakt.
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

skulle någon kunna säga mig vad den svart/röda kabeln i motorutrymmet är kopplat till där? Säkringen har slutat gå efter felsökning av alla kablar och även kollat jord kabeln i motorutrymmet.
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Går kupéfläkten till något i motorutrymmet? Säkringen har slutat gå men fläkten fungerar fortfarande inte. Och nu vet vi verkligen inte vidare, kanske får bli att lämna in bilen!
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nosisfun »

nessa85 skrev:skulle någon kunna säga mig vad den svart/röda kabeln i motorutrymmet är kopplat till där? Säkringen har slutat gå efter felsökning av alla kablar och även kollat jord kabeln i motorutrymmet.
är det ac på bilen
mk2 vr6
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Ah det finns men den fungerar inte. Tror att den är slut.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nosisfun »

nessa85 skrev:Ah det finns men den fungerar inte. Tror att den är slut.

följ kablen från säkringen så hittar du säkert kortslutningen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mk2 vr6
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Tack för bilden. Säkringen slutade gå när man satte på tändingen men fortfarande ingen fläkt. Så jag kollade vredet igen och pillade på det med en liten plastflik och då fick den kontakt så vi åkte till skroten köpte nytt reglage och fläkten funkade utan problem i två dagar. Då gick säkringen igen provade att sätte in en ny och den gick så fort tändningen slogs på. Men la märke till att jag hade satt igång sättesvärme. Så idag drog vi ut sättes värmaren och fläkten funkade igen i några timmar då säkringen gick igen. Och nu går den hela tiden igen. har provat att koppla ur reglaget, motståndet och inget vill funka. Vi har kollat kablarna från fläkten till reglaget och vidare till säkringsboxen hittar inget kabelbrott. GAhh blir galen på detta. Fler förslag motages gärna av er.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nosisfun »

nessa85 skrev:Tack för bilden. Säkringen slutade gå när man satte på tändingen men fortfarande ingen fläkt. Så jag kollade vredet igen och pillade på det med en liten plastflik och då fick den kontakt så vi åkte till skroten köpte nytt reglage och fläkten funkade utan problem i två dagar. Då gick säkringen igen provade att sätte in en ny och den gick så fort tändningen slogs på. Men la märke till att jag hade satt igång sättesvärme. Så idag drog vi ut sättes värmaren och fläkten funkade igen i några timmar då säkringen gick igen. Och nu går den hela tiden igen. har provat att koppla ur reglaget, motståndet och inget vill funka. Vi har kollat kablarna från fläkten till reglaget och vidare till säkringsboxen hittar inget kabelbrott. GAhh blir galen på detta. Fler förslag motages gärna av er.

testa och lossa hela kontaktstycket Q bak på säkringsboxen då kan du ju utesluta kortis i säkrings boxen och skulle det va så att det funkar utan den i så får du ju mäta dej fram på ledningen som säkring 6 matar ut på va kortslutningen är nånstans
mk2 vr6
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Ok tack ska ut och prova att lossa kontakt stycke Q sen. Det är så mkt kablar där bak så svårt att komma åt. Men jag ger mig fan på att lyckas :D . För jag får inte ner säkringsboxen så mkt heller på grund av alla kablar.
nessa85
VR6 newbie
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 jan 2014, 23:18
Ort: Nyköping

Re: Elfel/kupefläktfel

Inlägg av nessa85 »

Jag får inte loss kontakten Q den sitter som berget, får loss den på ovan sidan men den vill ta mig fan inte släppa på den undre sidan. Har du något mer förslag på hur jag kan gå tillväga?
Skriv svar