Bränslepump får ej ström

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

Golf 3 VR6 -93 startar ej och kommit fram till att pumpen inte får ens en gnutta el till sig, har bytt relän till pumpen och motorstyrning alla säkringar är hela men inget händer.
Startade bilen en måndag och den gick hur bra som helst förutom att ABS hade lagt av tänkte inte mer på det... På torsdag ville den inte starta igen.
Slet in bilen i garaget och lät den stå där och tina, fortfarande ingen lycka.
Försökt kolla så alla kablar sitter bakom säkringsdosan men det är ju ett eget universum enligt mig där...
Någon som varit med om liknande och kanske har något tips om vad det kan vara eller är det bara ge upp hoppet?

Mvi Emil
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av nosisfun »

Börja med att skriva ut detta så är det lättare att mäta på rätt ställe

http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mk2 vr6
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

Jag gissar på att det där är baksidan av säkringsdosan?
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av nosisfun »

Lerdan92 skrev:Jag gissar på att det där är baksidan av säkringsdosan?
precis det enklare att mäta där och sen luska ut var felet ligger!!!

kan ju va så att motorstyrnings relät inte tillåter tillslag av bränslepumps relät av nån anledning

prova att öppna locket på bränslepumps relät och tvinga relät med bryggan så ser du om det är ok därifrån iallafall
mk2 vr6
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

nosisfun skrev:
Lerdan92 skrev:Jag gissar på att det där är baksidan av säkringsdosan?
precis det enklare att mäta där och sen luska ut var felet ligger!!!

kan ju va så att motorstyrnings relät inte tillåter tillslag av bränslepumps relät av nån anledning

prova att öppna locket på bränslepumps relät och tvinga relät med bryggan så ser du om det är ok därifrån iallafall

Har även fått höra nu att det kan ha något med starttändkontakten att göra.. Bilen har krånglat förut med att fläkten inte funkade och lysen men visade sig vara att kontakten satt lite löst. Kan det vara så att något gått galet till där inne tror du? Har en liggandes och tänkte byta ut den så fort man får in bilen i garaget, ska även kolla då det där med relän och få hit en som kan det där med el lite bättre än mig och försöka hitta vart man ska mäta osv..
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av nosisfun »

Lerdan92 skrev:
nosisfun skrev:
Lerdan92 skrev:Jag gissar på att det där är baksidan av säkringsdosan?
precis det enklare att mäta där och sen luska ut var felet ligger!!!

kan ju va så att motorstyrnings relät inte tillåter tillslag av bränslepumps relät av nån anledning

prova att öppna locket på bränslepumps relät och tvinga relät med bryggan så ser du om det är ok därifrån iallafall

Har även fått höra nu att det kan ha något med starttändkontakten att göra.. Bilen har krånglat förut med att fläkten inte funkade och lysen men visade sig vara att kontakten satt lite löst. Kan det vara så att något gått galet till där inne tror du? Har en liggandes och tänkte byta ut den så fort man får in bilen i garaget, ska även kolla då det där med relän och få hit en som kan det där med el lite bättre än mig och försöka hitta vart man ska mäta osv..
skulle mycket väl kunna va startkontakten så börja där annars är det ganska enkelt att utesluta sakerna med hjälp av kopplingsschemat
mk2 vr6
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

Började där och kom ganska snabbt fram till att det är inte det som är felet, måste vara bakom säkringsdosan.
Testat koppla direkt ström till pumpen också och då ville den komma igång! Går frammåt iaf.
Den får ström till relät men inte till säkringen, är väl bara en kabel där emellan om jag förstått det rätt. Ska väl ge mig in i att hitta rätt kabel och testa byta den.
Får hoppas den startar i vinter iallafall så man får leka av sig lite :D
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

Efter en hel del mer felsökning får jag nu spänning på säkringen, pumpen startar inte...
Kabelbrott är det jag kommit fram till mellan säkring och pump. (Om det nu inte är något annat där mellan som jag inte vet av?)
Det kommer fram bränsle till motorn men inte in i cylindrarna med hjälp av batteri i bagaget dvs. Insprutningen?
Kan något ha frusit sönder tror ni?

Tacksam för alla svar och idéer
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av nosisfun »

Lerdan92 skrev:Efter en hel del mer felsökning får jag nu spänning på säkringen, pumpen startar inte...
Kabelbrott är det jag kommit fram till mellan säkring och pump. (Om det nu inte är något annat där mellan som jag inte vet av?)
Det kommer fram bränsle till motorn men inte in i cylindrarna med hjälp av batteri i bagaget dvs. Insprutningen?
Kan något ha frusit sönder tror ni?

Tacksam för alla svar och idéer

Kolla så du inte har dålig kontakt i motor kontakt stycket som d.v.s den runda kontakten brevid motorn kan bli skumma fel då samt jord kablarna under insuget
mk2 vr6
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

nosisfun skrev:
Lerdan92 skrev:Efter en hel del mer felsökning får jag nu spänning på säkringen, pumpen startar inte...
Kabelbrott är det jag kommit fram till mellan säkring och pump. (Om det nu inte är något annat där mellan som jag inte vet av?)
Det kommer fram bränsle till motorn men inte in i cylindrarna med hjälp av batteri i bagaget dvs. Insprutningen?
Kan något ha frusit sönder tror ni?

Tacksam för alla svar och idéer

Kolla så du inte har dålig kontakt i motor kontakt stycket som d.v.s den runda kontakten brevid motorn kan bli skumma fel då samt jord kablarna under insuget

Efter en hel det mätande och tjorvande med hjälp av en vänlig själ så kom han fram till att styrboxen får ström men skickar inte ut någon. Med andra ord Styrboxen är trasig!
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av nosisfun »

Lerdan92 skrev:
nosisfun skrev:
Lerdan92 skrev:Efter en hel del mer felsökning får jag nu spänning på säkringen, pumpen startar inte...
Kabelbrott är det jag kommit fram till mellan säkring och pump. (Om det nu inte är något annat där mellan som jag inte vet av?)
Det kommer fram bränsle till motorn men inte in i cylindrarna med hjälp av batteri i bagaget dvs. Insprutningen?
Kan något ha frusit sönder tror ni?

Tacksam för alla svar och idéer

Kolla så du inte har dålig kontakt i motor kontakt stycket som d.v.s den runda kontakten brevid motorn kan bli skumma fel då samt jord kablarna under insuget

Efter en hel det mätande och tjorvande med hjälp av en vänlig själ så kom han fram till att styrboxen får ström men skickar inte ut någon. Med andra ord Styrboxen är trasig!

har han verkligen mätt upp allt!!!

Är ju inte jätte vanligt att styrboxen går sönder men visst det har ju hänt
mk2 vr6
Lerdan92
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 17:49
Ort: Kalix

Re: Bränslepump får ej ström

Inlägg av Lerdan92 »

Ursäkta för ett sent svar. Han har hjälpt mig över telefon och bett mig mäta där och där emellan till exempel, han var inte helt 100 på att det var den. Ska försöka hitta en felkod läsare här i närheten och koppla in den, är styrboxen trasig så borde det ju synas på den?
Skriv svar