Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
walkonclouds
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 18:54
Ort: Osby

Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av walkonclouds »

Tjena..

Har en VR6a som varit stillastående och avställd i ett par år, började för ett tag sen att felsöka och efter jag hittat felet och åtgärdat det skulle jag såklart prova starta och få lyssna på detta ljuva muller som jag saknat dessa år.

MEN.. nyckeln är nu puts väck.

Kan jag pilla ut tändningslås och styrlås utan nyckel? Självklart gör det inget att tändningslåset går sönder, måste ändå ha ett nytt, men vill ju helst inte ha sönder nått annat runtomkring.

Vilka möjligheter har jag sen? Kan jag hitta nytt tändningslås? Eller kan man köra utan (starta med knapp)? Vad säger besiktning/försäkringsbolag i så fall? Förstår hur dumt det är att köra utan tändningslås men är i främsta hand bara intresserad av att få igång den, resten av problemen kan man deala med senare.

Mycket tacksam för svar, jag har tummen ända upp i magsäcken när det kommer till sånt här tjafs...
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av bossebud »

Skruva in en stooor träskruv in i tändningslåset, en skruv som sitter fast, sen tar du en glidhammare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-19906/ och tar i utav h.vette...
Annars kan man borra på själva tändningslåset för o få ut cylindern, finns nån ritning i corradomanualen om var man ska borra precis , ska försöka hitta denna, annars är tips 1 lättare , men man får ta i som sagt
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av Banzai! »

bossebud skrev:Skruva in en stooor träskruv in i tändningslåset, en skruv som sitter fast, sen tar du en glidhammare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-19906/ och tar i utav h.vette...
Annars kan man borra på själva tändningslåset för o få ut cylindern, finns nån ritning i corradomanualen om var man ska borra precis , ska försöka hitta denna, annars är tips 1 lättare , men man får ta i som sagt
Får man fråga vart du lärt dig det? ;)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av bossebud »

Från min tidigare karriär som biltjuv :)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av Banzai! »

bossebud skrev:Från min tidigare karriär som biltjuv :)
Hahahaha! :D
walkonclouds
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 18:54
Ort: Osby

Re: Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av walkonclouds »

Stort tack för tipset. Skickat bud till biltema för att inhandla en glidhammare :)

När jag fått ut den ska alltså rattlåset vara väck och jag ska kunna peta in ett nytt tändningslås om jag hittar ett?
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Rattlås, saknar nyckel, hur göra?

Inlägg av bossebud »

Jupp
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Skriv svar