Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Banzai! »

Jag har alltid älskat att köra muskelservo (Något jag gillade väldigt mycket med min Golf 2'a som jag hade) jag har styrkan och gnäller inte över att det är lite tungt.

Jag funderade till att slänga bort servo styrningen till vento då jag väl hade den och sätta dit muskelservo men det blev aldrig av och nu har jag ändå slängt i motor igen och det fick mig att fundera.

Vad kan jag göra för att få min servo till att kännas tyngre? Det är jävligt lätt styrd nu och jag gillar när det är lite kött när man vrider på ratten.

Jag har hört talats om Caster Angle och lite sånt men jag vet att många utav er här har stora erfarenheter om just den delen.

Vad kan jag göra?

Mvh Florian
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Vw-Andreas »

sätt dit en reducering så ska du se att de blir tyngre ;)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Banzai! »

Vw-Andreas skrev:sätt dit en reducering så ska du se att de blir tyngre ;)
Reduce-what? Vad för slags reducering och var sätter man den? :P
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Vw-Andreas »

oftast så bruka de sitta i slangen , kompisen pressade ny slang till sin v70 o den blev mycket mycket lätt styrd hehe
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Banzai! »

Vw-Andreas skrev:oftast så bruka de sitta i slangen , kompisen pressade ny slang till sin v70 o den blev mycket mycket lätt styrd hehe
Jaha, får ta och snoka lite på det.. Byta slang är ju relativt simpelt :P

men jag läste något om camber angle osv och hade gärna velat ha mer info om det :P

Mvh Florian
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av bossebud »

Va förbi vag o skulle beställa tryckslang/rör till min servo på lupon, de skulle kosta 1800kr .... Ja åkte förbi hydroscand o pressade en slang för 350kr istället, blir att man fixa bättre upphängning till slangen, men skadar inte en ev reducering pumpen, ? Blir kanske för högt tryck? Jag e inte säker utan bara spekulerar,flöde vs tryck,
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Banzai! »

bossebud skrev:Va förbi vag o skulle beställa tryckslang/rör till min servo på lupon, de skulle kosta 1800kr .... Ja åkte förbi hydroscand o pressade en slang för 350kr istället, blir att man fixa bättre upphängning till slangen, men skadar inte en ev reducering pumpen, ? Blir kanske för högt tryck? Jag e inte säker utan bara spekulerar,flöde vs tryck,
ingen aning :S Jag vet bara att jag var ute och körde nu och styrningen var så lätt så det var skit svårt att hålla bilen rak när man låg i 210km/h.. Men jag misstänker att detta hänger mer på bussningar och lite annat. Jag ska ta och se över bilen grundligt senare i år och verkligen få fixat alla problem.
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av mathias »

Att bilen känns lätt och svajig i 210km/h beror nog mer på slitna komponenter i hjulupphängningen än servostyrningen, sen så har nästan
alla standardbilar upp force istället för down force, dvs ju fortare man kör desto mindre marktryck blir det.
Det är nått man har börjat fundera mer på när man har blivit äldre och förhoppningvis mognare :D när jag var yngre var det mer "gasa fullt och gilla läget"
numera tänker man mycket mer på säkerheten, ska jag köra riktigt fort vill jag ha fri väg, går nått åt helvete så är det bara jag som råkar illa ut, inte oskyldiga medtrafikanter.
Oj, det blev visst en liten roman det här...haha

Bussningar, dämpare, rätt hjulinställning och en fungerande vinge och alternativt en splitter gör bilen stabil och go på vägen, bara att börja mixtra :P
Show us the meaning of haste
ReD-
VR6 Guide
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 19:43
Ort: Mariestad

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av ReD- »

mathias skrev:Att bilen känns lätt och svajig i 210km/h beror nog mer på slitna komponenter i hjulupphängningen än servostyrningen, sen så har nästan
alla standardbilar upp force istället för down force, dvs ju fortare man kör desto mindre marktryck blir det.
Det är nått man har börjat fundera mer på när man har blivit äldre och förhoppningvis mognare :D när jag var yngre var det mer "gasa fullt och gilla läget"
numera tänker man mycket mer på säkerheten, ska jag köra riktigt fort vill jag ha fri väg, går nått åt helvete så är det bara jag som råkar illa ut, inte oskyldiga medtrafikanter.
Oj, det blev visst en liten roman det här...haha

Bussningar, dämpare, rätt hjulinställning och en fungerande vinge och alternativt en splitter gör bilen stabil och go på vägen, bara att börja mixtra :P

och DÄCK DÄCK DÄCK :P. köpte budget däck till min vr6a då det var akut och hade inte massa pengar att lägga på bättre däck just nu, börjar kännas orolig runt 130, men ville prova hur den gick en kväll på motorväg när jag var ensam där, vid 160-170 så fick jag sluta gasa (låg mkt bättre med däcken jag hade en vecka innan som var helt blankslitna)
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Jag vill ha tyngre styrning i ratten.

Inlägg av Banzai! »

ReD- skrev:
mathias skrev:Att bilen känns lätt och svajig i 210km/h beror nog mer på slitna komponenter i hjulupphängningen än servostyrningen, sen så har nästan
alla standardbilar upp force istället för down force, dvs ju fortare man kör desto mindre marktryck blir det.
Det är nått man har börjat fundera mer på när man har blivit äldre och förhoppningvis mognare :D när jag var yngre var det mer "gasa fullt och gilla läget"
numera tänker man mycket mer på säkerheten, ska jag köra riktigt fort vill jag ha fri väg, går nått åt helvete så är det bara jag som råkar illa ut, inte oskyldiga medtrafikanter.
Oj, det blev visst en liten roman det här...haha

Bussningar, dämpare, rätt hjulinställning och en fungerande vinge och alternativt en splitter gör bilen stabil och go på vägen, bara att börja mixtra :P

och DÄCK DÄCK DÄCK :P. köpte budget däck till min vr6a då det var akut och hade inte massa pengar att lägga på bättre däck just nu, börjar kännas orolig runt 130, men ville prova hur den gick en kväll på motorväg när jag var ensam där, vid 160-170 så fick jag sluta gasa (låg mkt bättre med däcken jag hade en vecka innan som var helt blankslitna)
Alltså, jag har ju lågprofilsdäck med bra med grepp i vägen. Släpper knappt när jag bromsar riktigt hårt. :P
Skriv svar