Shims

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Användarens profilbild
Smunkish
Hardcore VR6:are
Inlägg: 275
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
Ort: Oskarshamn

Shims

Inlägg av Smunkish »

Det är ingen som vet var man kan köpa shims? Hade tänkt mig 1 grad vill inte ha nån grov Camber. Försökt på Ebay men hittar inget, antar att jag söker fel :(
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Re: Shims

Inlägg av z-vr6nitrous »

Dli teknik har.
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

jag har brickat upp mitt bak bara en 2mm bricka främre nedre sen 1mm bakre nedre och de har jag kört med länge utan problem fick in hjulet ca 1cm
Användarens profilbild
Smunkish
Hardcore VR6:are
Inlägg: 275
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
Ort: Oskarshamn

Re: Shims

Inlägg av Smunkish »

Tack för tipsen grabbar:)
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

dli¨s ska tydligen ha fel toein tråkigt o slita upp hjulen fort :p
Användarens profilbild
Smunkish
Hardcore VR6:are
Inlägg: 275
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
Ort: Oskarshamn

Re: Shims

Inlägg av Smunkish »

Hmmm ok jag måste göra nått åt mitt iaf har +0,3 grader camber vänster bak och och negativ 0.6 har jag för mig på höger så måste skruva ner och se vad som har hänt, å tänkte lika bra att få sig lite mer camber :). Förra ägaren satte dit 1graders har jag för mig.
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

Smunkish skrev:Hmmm ok jag måste göra nått åt mitt iaf har +0,3 grader camber vänster bak och och negativ 0.6 har jag för mig på höger så måste skruva ner och se vad som har hänt, å tänkte lika bra att få sig lite mer camber :). Förra ägaren satte dit 1graders har jag för mig.

ofan tro jag har samma som du där med vinklarna org för ena sidan är hjulet mer inne än andra ;p
Användarens profilbild
Smunkish
Hardcore VR6:are
Inlägg: 275
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
Ort: Oskarshamn

Re: Shims

Inlägg av Smunkish »

Haha jasså, men du känner inte av det vid lite högre hastigheter då vid inbromsning? Min drar sig lite pga av det. Saken är att jag vet inte om det varit så här hela tiden för jag har aldrig tänkt på det men folk har påpekat när dom legat bakom.
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

Smunkish skrev:Haha jasså, men du känner inte av det vid lite högre hastigheter då vid inbromsning? Min drar sig lite pga av det. Saken är att jag vet inte om det varit så här hela tiden för jag har aldrig tänkt på det men folk har påpekat när dom legat bakom.



så har jag inte de direkt jag har bara sätt att mitt ena hjul är nämre stötdämparen än den andra ;p

kanske bara behöver nya bussningar i bakvagnen
David L
VR6:are 4 ever
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
Ort: Nykvarn
Kontakt:

Re: Shims

Inlägg av David L »

Vw-Andreas skrev:dli¨s ska tydligen ha fel toein tråkigt o slita upp hjulen fort :p
Det där påståendet får du gärna utveckla.
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Smunkish
Hardcore VR6:are
Inlägg: 275
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
Ort: Oskarshamn

Re: Shims

Inlägg av Smunkish »

Vw-Andreas skrev:
Smunkish skrev:Haha jasså, men du känner inte av det vid lite högre hastigheter då vid inbromsning? Min drar sig lite pga av det. Saken är att jag vet inte om det varit så här hela tiden för jag har aldrig tänkt på det men folk har påpekat när dom legat bakom.



så har jag inte de direkt jag har bara sätt att mitt ena hjul är nämre stötdämparen än den andra ;p

kanske bara behöver nya bussningar i bakvagnen
Skulle plockat ner bakvagnen nu i vintras och bytt bussningar men blev aldrig av då pengarna gick till annat! Får bli prio 1 nu till vinter! Ska iaf beställa mig ett par 2.5 graders shims från DLI teknik nu i dagarna om jag vågar :P
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

David:

Jag läste runt lite om shims och fick reda på det då , eftersom folk testar och säger att de är fel toe så litar man på det
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

Vw-Andreas skrev:David:

Jag läste runt lite om shims och fick reda på det då , eftersom folk testar och säger att de är fel toe så litar man på det

här är en http://www.corradoclubsweden.com/album. ... ureid=1829" onclick="window.open(this.href);return false;
david_malax
VR6-mentor
Inlägg: 485
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 14:23
Ort: ängelholm
Kontakt:

Re: Shims

Inlägg av david_malax »

Smunkish skrev:
Vw-Andreas skrev:
Smunkish skrev:Haha jasså, men du känner inte av det vid lite högre hastigheter då vid inbromsning? Min drar sig lite pga av det. Saken är att jag vet inte om det varit så här hela tiden för jag har aldrig tänkt på det men folk har påpekat när dom legat bakom.



så har jag inte de direkt jag har bara sätt att mitt ena hjul är nämre stötdämparen än den andra ;p

kanske bara behöver nya bussningar i bakvagnen
Skulle plockat ner bakvagnen nu i vintras och bytt bussningar men blev aldrig av då pengarna gick till annat! Får bli prio 1 nu till vinter! Ska iaf beställa mig ett par 2.5 graders shims från DLI teknik nu i dagarna om jag vågar :P
Jag har 2,5graders om du vill köpa. Jag har bara provat dom på min seat. Pm à mig isåfall.
David L
VR6:are 4 ever
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 11 mar 2004, 14:51
Ort: Nykvarn
Kontakt:

Re: Shims

Inlägg av David L »

Vw-Andreas skrev:David:

Jag läste runt lite om shims och fick reda på det då , eftersom folk testar och säger att de är fel toe så litar man på det
Om du tänker dig hur bakaxeln ser ut och fungerar så kan det bli fel ja. Shimsen är tillverkade så att om bakaxeln står horizontellt (normalläge) så påverkas inte toe alls. Men om man börjar sänka eller höja bilen från detta läge så kommer det horizontella läget påverkas och då även toe in eller toe out.

Eftersom man inte kan lagerhålla en mängd olika shims som är specialanpassade beroende på hur folk ställer in sina bilar är alltså shimsen tillverkade för grundpositionen på bakaxeln. Vill man sedan sänka bilen maximalt, men ändå inte påverka toe, måste shimsen vridas så att när bilen står på hjulen är shimsen monterade lodrätt. Detta kan man trixa till själv genom att fila till avlånga hål, men ännu bättre köpa oborrade shims och själv borra hålen på rätt ställe beroende på hur sänkt eller höjd bilen är.
http://www.dli.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar