Shims

Allt övrigt om bilen
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Shims

Inlägg av Vw-Andreas »

David L skrev:
Vw-Andreas skrev:David:

Jag läste runt lite om shims och fick reda på det då , eftersom folk testar och säger att de är fel toe så litar man på det
Om du tänker dig hur bakaxeln ser ut och fungerar så kan det bli fel ja. Shimsen är tillverkade så att om bakaxeln står horizontellt (normalläge) så påverkas inte toe alls. Men om man börjar sänka eller höja bilen från detta läge så kommer det horizontella läget påverkas och då även toe in eller toe out.

Eftersom man inte kan lagerhålla en mängd olika shims som är specialanpassade beroende på hur folk ställer in sina bilar är alltså shimsen tillverkade för grundpositionen på bakaxeln. Vill man sedan sänka bilen maximalt, men ändå inte påverka toe, måste shimsen vridas så att när bilen står på hjulen är shimsen monterade lodrätt. Detta kan man trixa till själv genom att fila till avlånga hål, men ännu bättre köpa oborrade shims och själv borra hålen på rätt ställe beroende på hur sänkt eller höjd bilen är.

förstår hur du menar haha org höjd fungera dem säkert klockrent på men sänkt bil inte så bra
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Shims

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Vw-Andreas skrev:
David L skrev:
Vw-Andreas skrev:David:

Jag läste runt lite om shims och fick reda på det då , eftersom folk testar och säger att de är fel toe så litar man på det
Om du tänker dig hur bakaxeln ser ut och fungerar så kan det bli fel ja. Shimsen är tillverkade så att om bakaxeln står horizontellt (normalläge) så påverkas inte toe alls. Men om man börjar sänka eller höja bilen från detta läge så kommer det horizontella läget påverkas och då även toe in eller toe out.

Eftersom man inte kan lagerhålla en mängd olika shims som är specialanpassade beroende på hur folk ställer in sina bilar är alltså shimsen tillverkade för grundpositionen på bakaxeln. Vill man sedan sänka bilen maximalt, men ändå inte påverka toe, måste shimsen vridas så att när bilen står på hjulen är shimsen monterade lodrätt. Detta kan man trixa till själv genom att fila till avlånga hål, men ännu bättre köpa oborrade shims och själv borra hålen på rätt ställe beroende på hur sänkt eller höjd bilen är.

förstår hur du menar haha org höjd fungera dem säkert klockrent på men sänkt bil inte så bra

Dvs inte fel på schimsen utan på den som monterar dom utan att tänka till 8)
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Shims

Inlägg av heika_ »

Ronnie Mattsson skrev:
Vw-Andreas skrev:
David L skrev:
Om du tänker dig hur bakaxeln ser ut och fungerar så kan det bli fel ja. Shimsen är tillverkade så att om bakaxeln står horizontellt (normalläge) så påverkas inte toe alls. Men om man börjar sänka eller höja bilen från detta läge så kommer det horizontella läget påverkas och då även toe in eller toe out.

Eftersom man inte kan lagerhålla en mängd olika shims som är specialanpassade beroende på hur folk ställer in sina bilar är alltså shimsen tillverkade för grundpositionen på bakaxeln. Vill man sedan sänka bilen maximalt, men ändå inte påverka toe, måste shimsen vridas så att när bilen står på hjulen är shimsen monterade lodrätt. Detta kan man trixa till själv genom att fila till avlånga hål, men ännu bättre köpa oborrade shims och själv borra hålen på rätt ställe beroende på hur sänkt eller höjd bilen är.

förstår hur du menar haha org höjd fungera dem säkert klockrent på men sänkt bil inte så bra

Dvs inte fel på schimsen utan på den som monterar dom utan att tänka till 8)
+1
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
Skriv svar