Dålig värme i Kupén, Hjälp!

Allt övrigt om bilen
Lohman
Tändkabel
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 14:53
Ort: Frösön

Re: Dålig värme i Kupén, Hjälp!

Inlägg av Lohman »

Om själva fläkthuset värmepaketet sitter i har spruckit, kan det orsaka mina problem? :) det blir tomt i kylarbehållarn efter att jag kört några dagar och nu är det långt under "min" igen. Men inget som läcker vad jag kan se på morgonen efter att den stått över natten.

Vill ha det här problemet fixat då det fortfarande är vinter...

Tack på förhand! / Lohman
Användarens profilbild
mimu
Polerat insug
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 23:52
Ort: Stockholm

Re: Dålig värme i Kupén, Hjälp!

Inlägg av mimu »

Ok, Gammal tråd men jag gör ett inlägg då det kan vara till hjälp för nån annan.
TS bör åtminststånde återkomma med hur det gick och kanske rätta mig ;)

Nån beskrev att man skall lufta motorn, enligt min mening finns det ingen behov av att göra det på en VR6 (AAA och ABV) då systemen luftar sig själva.
Man fyller motorn med glykolblandning, när det är fullt (till nivå) så skruvar man expansionskärl och startar.
Starta motor och låt den gå lite, par minuter senare öppna locket och fyll på mera blandning till nivå (OBS! bara par minuter räcker så motorn inte bli varm och vatten tryck bildas. Ja ja för den som inte fattar så kan du skadas av hett vatten), kontrollera nivå om par dagar klart.

Vatten pumpen kan vara orsak men då låter det från motorn, då de ofta blir så att de tar i blocket när de är slut, om man nu inte fått en pump som har mindre impeller. Dvs icke original pump så att den inte är dimensionerad. Men låter långsökt!

Lock till expansionskärl kan vara en sak att byta, se till att låna en som fungerar eller köp ny.

Taskig termostat kan vara problem, en dålig termostat kan vara i ett halv öppet läge, den släpper alltid vatten till kylaren och kanske lite till när det blir varmt men inte helt. Resultat dålig tryck och halv taskig värme (men ej icke värme).

Min gissning till denna problem är igensatt cellpaket i kupén. om man tittar på slangar från motorrummet så är de i samma höjd, det betyder att ena slangen fyller upp elementet och den andra tömmer den, om vattnen inte kan passera fritt utan står still så blir cellpaketet/elementet kall ganska snabbt när luft passerar. För att säkerställa detta s skall man ha värme på fullt och en polare, flickvän, fru eller ett intelligent husdjur i förar stolen som talar om ifall det blåser kallt eller varmt medans man gör gas pådrag från motorrummet och samtidigt känner på ut slangen.
Blir båda slangar varma men ingen värme i kupén så skall man lämna bilen fort och bege sig till dator för att lägga ut den hemsökta fordonet :) nää . Man skall naturligt vis förbereda sig att plocka isär hela panelen för att byta ut cellpaket i bilen. OBS att det gör du inte på en fredags kväll utan bunkrar med öl/läsk handskar mejslar 10 och 13mm hylsor mm mm en ritning av skiten är oxå bra att ha samt nerver. Var mycket försiktig med AIRbags! när de skall ut!

Jag hoppas att detta hjälper nån, har gjort det på en Corrado VR6 tog mig 9 timmar och 2 sexpack innan allt var tillbaka! Golf lär kanske ta kortare tid då den är lite enklare byggd och du är nykter vid installation ;)

PS! innan du börjar demonteringen (och gör påhopp på mig där efter) gör följande; lossa båda slangar som går till cellpaketet, kläm slangar så glykol inte läcker ut, dra på med trädgårdsslang på båda, (under tiden koka upp par liter vatten), släpp ena slangen ner i en balja (ljus) andra lyfter du upp och dra på en tratt, fyll nu cellpaketet med den heta vatten och ha fläkten på, kommer det ut värme så annonsera ut den hemsökta bilen. (och gör en påhopp på mig).
Gillar känslan av en sugis när det är högtryck!
Skriv svar