hur fungerar elfläkten?

Allt övrigt om bilen

hur fungerar elfläkten?

Inläggav ultima2k » tor 28 apr 2011, 21:33

Har sökt lite fast inte hittat nåt bra svar.

Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång.

Nu när jag bytt motor så går den upp i temp som det ska och ligger strax över 80grader vid körning, men sedan så går inte fläkten igång förns runt 95grader, samt att fläkten går igång när man stänger av bilen.

Är det något galet med hur det är just nu? Tycker det är lite väl sent att hoppa igång runt 95grader, borde väl vara runt 85-90?
ultima2k
Hardcore VR6:are
 
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 10:09
Ort: Norrköping

Inläggav TernFis » tor 28 apr 2011, 21:39

Min fläkt går också igång vid 95 grader (enligt den digitala mätaren) så hoppas det är normalt ;)
TernFis
VR6 Guide
 
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
Ort: Lund Skåne

Re: hur fungerar elfläkten?

Inläggav st4hl » tor 28 apr 2011, 21:39

"Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång."

Exakt sådär är min just nu, och så ska det ju inte vara? Tycker jag iallafall.
Så som du har nu är ju bättre och mer skonsamt mot motorn.
Du vet inte varför din förra motor bara gick upp till 65-70 grader och 80 när bilen stog still? För exakt så är min just nu och jag tycker det är konstigt.
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.


- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
st4hl
VR6-mentor
 
Inlägg: 898
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
Ort: Glanshammar, Örebro

Inläggav RobbanSJ » tor 28 apr 2011, 21:44

båda vr6orna jag har haft har alltid legat på 70 grader (vattentemp) och typ 95 i olja vid körning, men min fläkt kickar inte igång för än vattentempen är på halva skalan
RobbanSJ
VR6 Till 1000
 
Inlägg: 1118
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 22:42
Ort: Uppsala

Inläggav TernFis » tor 28 apr 2011, 21:52

Lånar denna lite snabbt :P Äre normalt att oljetempen går upp i 100 grader ? :P
TernFis
VR6 Guide
 
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
Ort: Lund Skåne

Inläggav RobbanSJ » tor 28 apr 2011, 21:57

TernFis skrev:Lånar denna lite snabbt :P Äre normalt att oljetempen går upp i 100 grader ? :P


vr6orna är inte jätte kända för att hålla kylan nere, speciellt inte nu när de kan va ganska varmt. min oljetemp ligger ofta på 100-102 dessa dagar
RobbanSJ
VR6 Till 1000
 
Inlägg: 1118
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 22:42
Ort: Uppsala

Inläggav TernFis » tor 28 apr 2011, 22:03

Ok :P men inte farligt ? ^^

Min elfläkt är ju igång då iaf ;)
TernFis
VR6 Guide
 
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
Ort: Lund Skåne

Re: hur fungerar elfläkten?

Inläggav ultima2k » tor 28 apr 2011, 22:37

st4hl skrev:"Är som så att innan jag bytte motor gick tempen bara upp till 65-70 grader under körning och lät man bilen stå igång ett tag kunde det gå upp till ~80grader och fläkten hoppade igång."

Exakt sådär är min just nu, och så ska det ju inte vara? Tycker jag iallafall.
Så som du har nu är ju bättre och mer skonsamt mot motorn.
Du vet inte varför din förra motor bara gick upp till 65-70 grader och 80 när bilen stog still? För exakt så är min just nu och jag tycker det är konstigt.


Köpte ny blå givare, termostat och g12-glykol (den från vag) till nya motorn, så lösningen låg troligtvis där.



Det jag tycker känns lite lustigt med fläkten är väl mest att den går igång vid 95grader, medans termostaten öppnar på 80. Tycker de borde öppna vid liknande temp.
ultima2k
Hardcore VR6:are
 
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 10:09
Ort: Norrköping

Inläggav st4hl » tor 28 apr 2011, 23:02

Okej! Jag har bytt till en 80 graders termostat i hopp om att arbetstempen skulle höjas till ungefär 85-90 grader men icke. Vid körning så ligger vattentemperaturen på 70 grader prick på mätarn, och oljetempen runt 90-95. Om jag stannar och låter bilen stå, så stiger mätaren till ungefär 80 grader och då hoppar fläkten igång tills bilen är nere på 70-75, då slutar fläkten gå.

Men jag får testa att byta den blåa tempgivaren. Fin, ny röd glykol finns i kylarsystemet just nu och nivån ligger på max vid kall motor. Vattenpumpen är bytt också så cirkulationen är mycket bra.
- VW Passat 1.9 TDI -99
- Emil Ståhl, Örebro.
- 20 år, utbildad lastbilsmekaniker.


- http://WWW.GARAGET.ORG/ST4HL
- http://WWW.NORDICAUDI.SE
- http://WWW.HEAT-ON.SE
- http://WWW.YOUTUBE.COM/EMILSTAHL123
st4hl
VR6-mentor
 
Inlägg: 898
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 13:15
Ort: Glanshammar, Örebro

Inläggav gnytt » tor 28 apr 2011, 23:24

kylfläkten öppnnar på halvfart vid 92grader och fullt vid 102grader med en fördröjningsfunktion att fortsättta kyla om du stänger av bilen och motorn fortfarande är för varm.
Mvh kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
Användarvisningsbild
gnytt
VR6-mentor
 
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 19 feb 2008, 04:11
Ort: Kristianstad

Inläggav ultima2k » fre 29 apr 2011, 04:51

Men om jag har kört så tempen ligger på 80grader och jag stänger av bilen så hoppar fläkten igång. Känns väl onödigt att den börjar snurra om den inte gjorde det när bilen var på?
ultima2k
Hardcore VR6:are
 
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 10:09
Ort: Norrköping


Återgå till Teknik Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster