Defalarm

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
sweddan
Hardcore VR6:are
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 18:50
Ort: Enköping

Defalarm

Inlägg av sweddan »

Tjena.

Jag har tagit över syrrans vr6:a och funderar över larmet. Hon har ett defalarm installerat och en dosa, men det tycks inte vilja fungera. Kan ju vara så att dosan är trasig, men kan man kolla något och kanske få fart på larmet? När man trycker på dosans knappar så händer ingenting. Jag är kass på larm och vill inte rota i det allt för mycket utan lite kött på benen :D
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

huuaa gamla defa ska du passa dig för, slit ur skiten i stället 8) tidiga gen av defa är lika med strul i min mening och erfarenhet.
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Är batteriet friskt i larmdosan ? Om inte byt och återkom.
Golf vr6-93
Lyngmo
Hardcore VR6:are
Inlägg: 266
Blev medlem: lör 06 dec 2008, 08:56
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lyngmo »

samma här. slit ut skiten .. kom ut en dag till min bil då stod fläkten på . blevid något med larmet som gjorde att fläkten startade i tid och o tid.. jag slet ut skiten. ganska bra med larm men när det strular så e det verkligen piss . siket skit jag hade för att hitta felet. men gör som du vill . kolla säkringen om den är hel .
sweddan
Hardcore VR6:are
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 18:50
Ort: Enköping

Inlägg av sweddan »

Tack för alla svar. Jo, funderar på att skita i det. Har kollat dosan samt prövat med nya batterier utan resultat. Riva ut det törs jag nog inte om det skulle bli fel någonstans :?
sweddan
Hardcore VR6:are
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 18:50
Ort: Enköping

Inlägg av sweddan »

Såg idag att när jag öppnar dörren så blinkar larmlampan snabbt ett 10tal gånger och sen slocknar den. Ska det vara så? Hur "dödar" jag larmet på enklaste sättet? Vill inte att något ska börja strula.
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

sitter med all säkerhet en säkring, bör sitta vid elcentralen, separat avsäkrad, inte heller direkt svårt riva ur skiten, tro mig gamla larm kan orsaka förbannade problem ! dra ur ström, självlåsa samt orsaka andra sjuka effekter :lol: du ser om du lossar ner plasten under ratten, hittar du centralen följer du bara kablarna till centralen, skarva ihop kabel som går till starten , bruka va klippt mot tändningslåset
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
sweddan
Hardcore VR6:are
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 18:50
Ort: Enköping

Inlägg av sweddan »

Ok. Ja om skiten ändå inte funkar känns det dumt att ha det i. Det sitter en dosa i motorrummet bredvid ett horn/tuta ser det ut som med två säkringar i samt massa kablar. Den går till larmet vet jag. Men jag är lite för feg för att börja riva om bilen inte skulle starta eller så efter det :? Eller är jag bara nojjig :D
Användarens profilbild
Pouzar
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1431
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 13:32
Ort: Gävle

Inlägg av Pouzar »

Om man bara drar ur säkringen så får du inte igång bilen om det är startspärr på bilen.
Du måste koppla om strömmen till startmotorn som går igenom larmet annars funkar de inte.
Utför kamkedjebyten, reparationer samt felsökning av VR6 och andra VAG bilar.
PM el Tel: 076-8224087

www.oijoij-society.com
VW Golf VR6T Syncro Variant -95
Audi RS4 B7 V8 -07 ++
sweddan
Hardcore VR6:are
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 18:50
Ort: Enköping

Inlägg av sweddan »

Pouzar skrev:Om man bara drar ur säkringen så får du inte igång bilen om det är startspärr på bilen.
Du måste koppla om strömmen till startmotorn som går igenom larmet annars funkar de inte.
Ok, jag får kolla upp det i veckan :) Tack för svaren.
sweddan
Hardcore VR6:are
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 18:50
Ort: Enköping

Inlägg av sweddan »

Kollade lite i veckan som var på larmet, men jag blir lite snurrig :roll: Larmcentralen hittade jag uppe vid säkringscentralen och den hade ett gäng sladdar som gick från den. Sen så har jag en konstig plastdosa som sitter framtill med två säkringar i som det går ett antal kablar ifrån men vart vet jag ej. Sen sitter sälja "sirenen" bredvid luftfiltret och den har två knappar. Jag ska göra en bättre koll sen men just nu hittar jag inte kabeln som går till tändningen :?


Bild
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Defalarm

Inlägg av Banzai! »

Tjena återupplivar tråden!

Jag har ett Defa larm på min Vento VR6 identisk till den som han tidigare beskrivit.. Och hela den motorhärvan ska i min Golf VR6 eftersom att Golfen hade Fördelar system och jag vill ha Coilpack till min högkompsmotor som har coilpack...

Det jag märkte var att det var två kablar som jag var tvungen att klippa av två grova med en röd färg på och en vit färg, dessa gick tillsammans med en kontakt och en till grov kabel till larmdosan..

Kan jag bara skarva ihop dessa och tuta och köra eller hur ska jag ta mig vidare här ifrån? Vill inte ha larm skiten eftersom att jag orkar inte flytta över allt som kommer behövas.

mvh Florian
Alex-s
Vr6 Beroende
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 20:45
Ort: Teckomatorp

Re: Defalarm

Inlägg av Alex-s »

Banzai! skrev:Tjena återupplivar tråden!

Jag har ett Defa larm på min Vento VR6 identisk till den som han tidigare beskrivit.. Och hela den motorhärvan ska i min Golf VR6 eftersom att Golfen hade Fördelar system och jag vill ha Coilpack till min högkompsmotor som har coilpack...

Det jag märkte var att det var två kablar som jag var tvungen att klippa av två grova med en röd färg på och en vit färg, dessa gick tillsammans med en kontakt och en till grov kabel till larmdosan..

Kan jag bara skarva ihop dessa och tuta och köra eller hur ska jag ta mig vidare här ifrån? Vill inte ha larm skiten eftersom att jag orkar inte flytta över allt som kommer behövas.

mvh Florian
om du tar ner säkringsboxen så ska du kunna se på baksidan var dom skarvat startspärren. vet inte vilken färg kabeln är på vr6 men på vanliga 1.8 är den röd/vit och ganska tjock. om du tittar rakt på säkrinsboxen med säkringarna i nederkant så är det ungefär längst ner till höger fast på baksidan. ta bort skarvningen och sätt ihop kabeländarna så ska den starta :)
vw golf vr6 syncro -96

erfaren mekaniker
Användarens profilbild
Banzai!
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1731
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 01:49
Ort: Göteborg

Re: Defalarm

Inlägg av Banzai! »

Alex-s skrev:
Banzai! skrev:Tjena återupplivar tråden!

Jag har ett Defa larm på min Vento VR6 identisk till den som han tidigare beskrivit.. Och hela den motorhärvan ska i min Golf VR6 eftersom att Golfen hade Fördelar system och jag vill ha Coilpack till min högkompsmotor som har coilpack...

Det jag märkte var att det var två kablar som jag var tvungen att klippa av två grova med en röd färg på och en vit färg, dessa gick tillsammans med en kontakt och en till grov kabel till larmdosan..

Kan jag bara skarva ihop dessa och tuta och köra eller hur ska jag ta mig vidare här ifrån? Vill inte ha larm skiten eftersom att jag orkar inte flytta över allt som kommer behövas.

mvh Florian
om du tar ner säkringsboxen så ska du kunna se på baksidan var dom skarvat startspärren. vet inte vilken färg kabeln är på vr6 men på vanliga 1.8 är den röd/vit och ganska tjock. om du tittar rakt på säkrinsboxen med säkringarna i nederkant så är det ungefär längst ner till höger fast på baksidan. ta bort skarvningen och sätt ihop kabeländarna så ska den starta :)
Jag gissar att det är den kabeln jag hitta.. för det var egentligen som enda som följde med.. en stor röd vit och en vit grön och dom ser man har blivit "pillade" med efter fabrik av larmfirmorna.

Perfekt men då testar jag det :) mvh Florian
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Defalarm

Inlägg av bossebud »

mitt cargard med "startspärr" så hade dom bara klippt kabeln till bränslepumpen o gjort så att det gick via larmet istället...
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Skriv svar