Hastighetsmätaren är död!

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
mackan_levin
Tändkabel
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 01 jul 2006, 22:50
Ort: Hudiksvall

Hastighetsmätaren är död!

Inlägg av mackan_levin »

Hejsan!

Min hastighetsmätare på min VW Corrado VR6 -92 är död. Jag kontrollmätte kablarna som går till givaren på växellådan och märkte att jag inte hade någon ström till plus (+) på givaren (Kollade med tändningen på). Det finns ingen säkring som är paj heller.

Så jag undrar om det är någon som vet vad felet kan vara och om det ska vara 12V till givaren eller lägre och så undrar jag ifall någon kan ta fram ett elschema på hastighetsmätaren, hela vägen från givaren till instrumenthuset?

MVH//Marcus
VW Corrado VR6 -92
goffen
Hardcore VR6:are
Inlägg: 217
Blev medlem: lör 21 aug 2004, 01:05
Ort: boden
Kontakt:

Inlägg av goffen »

skruva bort givaren från lådan och kolla plastdrevet ser ut...trasigt så har du problemet där...mitt var mosat och en massa metallspån där=inte bra!!! nu kanske inte min låda trivs med mina 450+hk...min är då bort riven för nyrenovering i vinter (igen...suck!!!)
mackan_levin
Tändkabel
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 01 jul 2006, 22:50
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mackan_levin »

goffen skrev:skruva bort givaren från lådan och kolla plastdrevet ser ut...trasigt så har du problemet där...mitt var mosat och en massa metallspån där=inte bra!!! nu kanske inte min låda trivs med mina 450+hk...min är då bort riven för nyrenovering i vinter (igen...suck!!!)
Okej, men tror inte det är något mekaniskt fel på den då felet upptäcktes efter att jag hade renoverat motorn och att jag har haft massa elproblem efter ihopmonteringen av motorn.

När jag satt tillbaka strömkabeln till startmotorn efter motorrenoveringen så satte jag kabeln snett så att den nuddade delen på växellådan som rör sig när man växlar så dom kom i kontakt med varandra och det blev en jäkla blixtsmäll av allt. Kan det vara det som har orsakat någon kortslutning till givaren?
VW Corrado VR6 -92
goffen
Hardcore VR6:are
Inlägg: 217
Blev medlem: lör 21 aug 2004, 01:05
Ort: boden
Kontakt:

Inlägg av goffen »

ingen aning...kanske det.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

mackan_levin skrev:
goffen skrev:skruva bort givaren från lådan och kolla plastdrevet ser ut...trasigt så har du problemet där...mitt var mosat och en massa metallspån där=inte bra!!! nu kanske inte min låda trivs med mina 450+hk...min är då bort riven för nyrenovering i vinter (igen...suck!!!)
Okej, men tror inte det är något mekaniskt fel på den då felet upptäcktes efter att jag hade renoverat motorn och att jag har haft massa elproblem efter ihopmonteringen av motorn.

När jag satt tillbaka strömkabeln till startmotorn efter motorrenoveringen så satte jag kabeln snett så att den nuddade delen på växellådan som rör sig när man växlar så dom kom i kontakt med varandra och det blev en jäkla blixtsmäll av allt. Kan det vara det som har orsakat någon kortslutning till givaren?
tvivlar starkt på att din kortslutning som du lyckades med skulle sabba nått har misslyckats många gånger och dutta + mot jord utan några som helst fel efteråt
mk2 vr6
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Säger samma som nosisfun.

Har lyckats göra detta flera ggr utan att det har fått några följder.
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
mackan_levin
Tändkabel
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 01 jul 2006, 22:50
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mackan_levin »

Okej, vad bra.
Jag har iaf fått reda på att det är 12V till givaren så jag ska testa och dra en fuling direkt från batteriet till + på givaren, fungerar det då så kan jag utesluta fel i givaren och mätaren.

Men det är inte någon annan som har haft samma problem som mig? Med att det inte finns någon ström till + på givaren?
VW Corrado VR6 -92
goffen
Hardcore VR6:are
Inlägg: 217
Blev medlem: lör 21 aug 2004, 01:05
Ort: boden
Kontakt:

Inlägg av goffen »

det är ju inte så svårt att lossa plastdrevet som sitter på lådan och kolla hur det ser ut...då vet man...tar ju säkert 1 minut och kolla det... :twisted: :twisted: :twisted:
mackan_levin
Tändkabel
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 01 jul 2006, 22:50
Ort: Hudiksvall

Inlägg av mackan_levin »

goffen skrev:det är ju inte så svårt att lossa plastdrevet som sitter på lådan och kolla hur det ser ut...då vet man...tar ju säkert 1 minut och kolla det... :twisted: :twisted: :twisted:
Okej, men det skulle vara helt sjukt om plastdrevet har gått sönder när bilen har stått still i 6 månader.
VW Corrado VR6 -92
danne65
Tändkabel
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 19:20
Ort: Värmland

Inlägg av danne65 »

Hej på er! Har samma problem med hastighetsmätaren. Har kollat drevet, provat en annan givare o mätarhus. Det jag funderar på är om kablarna i kontakten vid lådan har blivit flyttade. Jorden finns men kabeln till + (svart ?) ger ingen ström. Mittenkabeln till A på givaren (vit/blå ?) ger
7,88 V med tändningen på. Är det den som ska sitta på + o har spänningsfall? Nån som vet? Glad midsommar!
Danne
danne65
Tändkabel
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 19:20
Ort: Värmland

Inlägg av danne65 »

Har hittat felet. Drog en direktkabel från batteriet och då funkade den. Tog isär multikontakten, det stiftet hade åkt isär. Det var bara att trycka in det så funkade det.
Mvh Danne
mikaelmagnusson
Ny här
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 23 feb 2013, 11:23
Ort: blentarp

Re: Hastighetsmätaren är död!

Inlägg av mikaelmagnusson »

TJA JAG HAR SAMMA FEL PÅ MIN VR6... HUR GJORDE DU FÖR ATT FÅ DET ATT FUNKA. JAG HAR BYT GIVAREN OCH HASTIGHETSMÄTAREN.....
Skriv svar