Ska du byta värmepaket?

Allt övrigt om bilen
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

blir bara runkigt där det läcker ut sen innan det blir helt tätt.
Var rätt geggigt i alla luftkanaler när jag bytte mitt.

kostar inte mycket, tar lite tid. men är inte så jätte svårt. OBS jag syftar på de utan ac eller klima :), ingen erfarenhet av de med
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Inlägg av xlarge »

xlarge skrev:Nyss bytt värme elementet på ena Passaten (med clima)...Det var en baggis jämfört med denna guide. 5 tim totalt i ett trångt garage!

Jag gör gärna om det! (Lär väl komma på dom andra med)

Bra guide!!
Jaha... Då var det dags att ge sig på nästa byte :cry: :lol:
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Inlägg av xlarge »

xlarge skrev:
xlarge skrev:Nyss bytt värme elementet på ena Passaten (med clima)...Det var en baggis jämfört med denna guide. 5 tim totalt i ett trångt garage!

Jag gör gärna om det! (Lär väl komma på dom andra med)

Bra guide!!
Jaha... Då var det dags att ge sig på nästa byte :cry: :lol:
Ett till avklarat... bara tre till kvar :cry:
Undrar hur länge det dröjer :lol:
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
Fleckt
Ny här
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:46
Ort: Helsingborg

Inlägg av Fleckt »

Jag tackar så mycket du har precis räddat min dag/dagar! håller på att byta det just nu precis fått loss rattstången och håller på med balken. allt du skrevit är guld värt! tack för så bra information! :D

mvh Fleckt
Fleeeckt
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackan »

Fleckt skrev:Jag tackar så mycket du har precis räddat min dag/dagar! håller på att byta det just nu precis fått loss rattstången och håller på med balken. allt du skrevit är guld värt! tack för så bra information! :D

mvh Fleckt
No problemo.
Har fått mycket hjälp här på forumet själv så jag knåpade ihop detta iom mitt byte. Kul att kunna hjälpa till :-)
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Chillabella
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 13 feb 2011, 00:59

Inlägg av Chillabella »

Hej!

Har bytt mitt värmepaket nyligen och allt fungerar förutom Climatronic panelen och fläktarna.. inte ett ljud eller något..

Såg nu idag att 1 liten kontakt med 2 hål i låg bakom stereon, Alla kontakter är isatta i Climatronicen och dom andra delarna runtom (fönsterhiss, cig tändare osv) ALLT fungerar förutom ac'n..

Så till frågan, någon som skruvat isär allt, och kanske la ner mer tid på att memorera vart kablarna skulle,

Vet någon av er vart den lilla kabeln med 2 "hål" i ska sitta? tänkte kanske inte behövera demontera allt för att sätta tillbaka den.

Tacksam för svar

Mvh
LiLO
VR6 guru
Inlägg: 319
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 10:48
Ort: Tingsryd

Inlägg av LiLO »

va länge sen jag bytte nu men om jag inte minns helt fel så ska den inte sitta ihop med en annan kontakt utan på baksidan av ngn plastdetalj på mitt konsollen????
Chillabella
Drivknut
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 13 feb 2011, 00:59

Inlägg av Chillabella »

Ja äntligen!!


Hittade felet, och skriver det här så ni som har problem med climatronic eller ska byta i framtiden kan lägga det på minnet om det nu inte skulle fungera.

Säkringar:

Det finns 22st säkringar i "vanliga" säkringshållaren på förarsidan under panelen, ovanför dom sitter det några Relän. Och ovanför dom sitter det 5st Säkringar till AC / Climatronic / Klimatanläggningen. Mitt problem var att en av dom halkat ur, så det var bara att trycka in den igen.

Vet inte om det är så på alla Golf'ar men på min så fick jag ta bort Fläkten, Airbag knappen och Ljusregleringsknappen på vänster sida för att komma åt.

Tack för hjälpen här på forumet och lycka till! :)
jjohannes
Ny här
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:11

Inlägg av jjohannes »

Följde din guide lite på sidan av när jag körde fast när jag bytte mitt värmepaket, och kan inte säga något annat än tummen upp!
Helt klart ett lysande initiativ och skriva en guide, för det var ett h-vete att byta.
Tack!
3xiM
Hardcore VR6:are
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 18:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av 3xiM »

Någon i skåne som känner sig sugen på att byta mitt värmepaket? Såg imorse att det läckt ut en del glykol i kupén. Sket i att starta han eftersom jag antar att det bara gör saken värre.

Har varken AC eller Clima! Hör av er!
VR6 ;)
woleda
Ny vaxad
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 19 maj 2009, 21:58
Ort: Hässelby

Inlägg av woleda »

Det går att separera spjällhus och fläktgren utan att lossa balken genom att lyfta av båda ifrån infästningen (motorhus), vinkla spjällhus utåt och åt vänster (fläktgren båkåt och åt höger). Därpå släpper man på stålclipsen som håller fläkgren och hus samman. Detta göres ned nedre ventilgren (fot) bortkopplat. MEN det kräver nog en ängels tålamod när man sedan skall sammanfoga hus+fläktgren mha stålclipsen (ej gjort ännu, men snart ...) .

http://www.vr6.nu/forum/album_pic.php?pic_id=1781

Vilka delar behövs för AC convertering, någon?

/Leif
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackan »

jjohannes skrev:Följde din guide lite på sidan av när jag körde fast när jag bytte mitt värmepaket, och kan inte säga något annat än tummen upp!
Helt klart ett lysande initiativ och skriva en guide, för det var ett h-vete att byta.
Tack!
Gött å höra att det gick bra :-)
-Mackan
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
enver
Polerat insug
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 11 jun 2011, 02:59
Ort: lidköping

Re: Ska du byta värmepaket?

Inlägg av enver »

Tack som faan för denna guide Mackan, den uderlättade så sjukt mycket!
Cham
VR6-mentor
Inlägg: 444
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 11:31
Ort: Skåne

Re:

Inlägg av Cham »

3xiM skrev:Någon i skåne som känner sig sugen på att byta mitt värmepaket? Såg imorse att det läckt ut en del glykol i kupén. Sket i att starta han eftersom jag antar att det bara gör saken värre.

Har varken AC eller Clima! Hör av er!

Är det att du inte har tid eller du är inte mekvan?

Jag har inte gjort det innan men kan gärna komma och hjälpa dig om du behöver hjälpande hand...
VW Corrado Vr6 -94
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Re: Ska du byta värmepaket?

Inlägg av Mackan »

enver skrev:Tack som faan för denna guide Mackan, den uderlättade så sjukt mycket!
Sweet :-)
Glad att kunna hjälpa till
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Skriv svar