Ska du byta värmepaket?

Allt övrigt om bilen
Skriv svar
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Ska du byta värmepaket?

Inlägg av Mackan »

Jag har precis bytt värmepaket/värmeväxlare på min Golf VR6 syncro variant -96 med elektronisk klimatanläggning och tänkte dela med mig lite av min nyvunna erfarenhet :-)

Jag är ganska ny här på forumet och kände att jag ville bidra lite och hoppas detta kan vara till lite hjälp. Har man lite meck-erfarnehet så borde detta inte vara nåt problem alls.

Till och börja med så måste man ta bort hela instrumentpanelen med allt vad det innebär. Alla kontakter till alla knappar, spakar och allt är unika/individuella så var inte orolig att hitta rätt sen vid återmonteringen.
Börja med att lossa minus-polen från batteriet (med tanke på t ex airbags) fortsätt med att lossa alla kontakter, spakar, airbags, kåpor, hanskfack osv. Glöm inte kontakten mellan defrosterutblåsen strax under vidrutan. Lite pill är det att hitta alla skruvar och sånt men med ficklampa eller varför inte en pannlampa så underlättar det bra. När du lossar askkoppshållaren så var försiktig. Det är som en tunn plastram upp runt (under) "klimatdisplayen". Den kan vara lätt att paja. När man tar bort ratten så lossar man airbagen med två 5 mm insexskruvar på baksidan av ratten. Har du airbag på passagerarsidan lossar du den i underkant, 3 st 8mm skruvar/bultar. När du fått instrumentpanelen "rent från allt" så sitter den fast med en massa 8mm bulter/skruvar i nederkant inne i bilen. Lossa dessa. Sen sitter den fastskruvad med 2 till muttrar som man kommer åt under huven. Ena strax ovanför kupéfiltret på höger sida under vindrutan. Andra på vänster sida under all torkararmsmekanik. Svår att komma åt men men kan få in handen precis mellan stagen. Jag använde en 10mm blocknyckel utan större problem, alt en hylsa med massa förlängare.
Nu borde man kunna få ur panelen.
Nu måste man lossa balken som är fäst mellan a-stolparna. Rattstången måste lossas från balken. 2 st brytbultar som lättast lossas med huggmejsel/spetsigt don och hammare. Lossa säkringsboxen med 2 clips och låt den hänga försiktigt. Nu sitter balken fast i några stag/bleck vid styrstången samt med 2 torxbultar på varje sida ute vid a-stolparna Lossa dessa. Man behöver inte ta bort balken utan bara skjuta den lite bakåt så man får lite utrymme.
Nu kan man ta bort dessa 2 "lufttrattar" som sitter i mitten. Den stora närmast dig sitter med 2 "plastmuttrar". Den mindre bakom sitter med en stjärnskruv. Bort med dessa "trattar". Nu kan man se bra vart värmepaketet sitter (rektangulärt lock med 2 clips och 2 stjärnskruvar).
Nu måste man lossa huset där värmepaketet sitter i, från ac-huset. Värmehuset sitter i mitten ju och ac-huset lite till höger. Dessa två sitter ihop med clips runt om. Tror det ska vara sammanlagt 6 clips. 2 fram, 2 på baksidan (svåra som fan att komma åt), en över och en under. Bort med dessa. Lossa sen "fläktrören" för utblåset vid fötterna (liten 6 mm skruv på framsidan långt ner) skjut sen ut den mot förarsidan försiktigt. Det kan sitta nån liten kåpa med ett clips vid gaspedalen som ska bort först. Kolla nu att du tagit bort den pyttelilla (blå tror jag) kontakten på vänster sida ganska högt upp på sidan av värmepaketshuset. Huset sitter nu fast med två 10mm muttrar i torpedväggen som du kommer åt under huven. Dom sitter ovanför varann under värmeskölden mot torpedväggen. Vik bort flikarna i skölden så kommer man åt. Lång 10mm hylsa är att rekommendera här. Lossa dessa och självklart slangarna från motorn. Värmepakethuset borde vara löst nu så du kan komma åt att skruva ur paketet som sitter med 2 stjärnskruvar och 2 plastclips. Nu är det bara att dra paketet uppåt och sätta dit det nya och sen sätta ihop allt i bakvänd ordning.
Några problem jag stötte på vid meckandet:
När jag satte ihop allt så provade jag att sätta på minuspolen och dra på tändningen för att testa att kliman funkade med alla funktioner utan att sätta dit airbagsen i sina kontakter. Resultat: Nu när jag satt ihop allt så lyser airbaglampan och jag behöver troligtvis en "reset" i "bildatorn" för att släcka den. Din Bil tar en verkstadsavgift på drygt 800 kr/halvtimmen för att göra denna diagnostik/reset förutsatt att det inte är nåt fel på airbagsen.
Det var ett riktigt pill med brytbultarna för att lossa rattstången från balken. Men jag lyckades bra med hammare och don för att lossa dessa. Det tog tid med det gick bra. Ville skruva dit nya sen men det visade sig att Din Bil inte lagerför sånna och man måste beställa dessa. Jag satte dit mina gamla tills vidare.
När man lossar ratten så kan det vara bra att göra en märkning så man sätter dit den i samma splines så man slipper justera rattläget sen vid ihopmontering.
Det kan vara bra att sätta dit en ny skumgummi-tätning mellan stora lufttratten från kliman och motsvarande luft"rör" i panelen för centerutblåset i kupén. Annars kan det bli en glipa och man torskar lite av all värme som blåses ut delvis under panelen.
Rekommenderar att man stoppar i en kupévärmare och låter bilen torka ur ordentligt så man minimerar ev glykoldoft och kletig imma när allt är klart.

Nytt värmepaket hos Din Bil kostar ca 1400 kr
Nytt värmepaket hos Mekonomen kostar 995 kr

Endast jobbet hos Din Bil skulle gå på mellan 8000-10000 kr, sen tillkommer delar på det oxå :-(

Jag la ut sammalagt 1400 kr + ca 25 effektiva timmar eller typ 4 långa kvällar på detta. Mycket jobb och könsglosor blev det men verkligen värt det. Man kan säkert göra detta på mycket mindre tid men varför stressa :-)

Jag har inte dragit allt in i minsta detalj och jag kanske har glömt nåt som borde funnits med här men det lär man märka på vägen i så fall :-) Hur som helst hoppas jag att nån kanske kan ha lite hjälp av detta. Så om du ska byta värmepaket så önskar jag lycka till.

Vänlig hälsning, Mackan
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

istället för att lämna in din bil till märkes verkstad för att nolla felkoder köp en vag com går på nån hundring och du kan nolla dina felkoder själv med datorn och sen kan du själv felsöka i framtiden många fina funktioner på dom har jag hört
mk2 vr6
h0lle
Hardcore VR6:are
Inlägg: 295
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 02:08
Ort: Värnamo

Inlägg av h0lle »

bra initiativ. har själv fått mitt värmepaket bytt. det tog 8 timmar!
"-JÄÄÄVLAR va den går! Dånar gött gör den ju också! Är det en sån där TDI eller?"
tomb
Turbo VR6a
Inlägg: 96
Blev medlem: fre 03 nov 2006, 11:39
Ort: Stockholm

Inlägg av tomb »

nosisfun skrev:istället för att lämna in din bil till märkes verkstad för att nolla felkoder köp en vag com går på nån hundring och du kan nolla dina felkoder själv med datorn och sen kan du själv felsöka i framtiden många fina funktioner på dom har jag hört
Var hittar du VAG-COM och kabel för nån hundring? :)
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Hej Mackan och välkommen till forumet.. :D

Ännu en medlem som skriver lika bra som han meckar tydligen.
Superbra beskrivet, och nu vet jag vart man ska vända sig om man
ska byta värmepaket i framtiden.. :wink:


.
Golf vr6-93
Användarens profilbild
eMiL
Moderator
Inlägg: 1989
Blev medlem: lör 16 sep 2006, 20:38
Ort: Göteborg

Inlägg av eMiL »

Klister på denna tråd kanske?
VW Golf MK4 R32 2003
Audi RS3 2016
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackan »

veärsex skrev:Hej Mackan och välkommen till forumet.. :D

Ännu en medlem som skriver lika bra som han meckar tydligen.
Superbra beskrivet, och nu vet jag vart man ska vända sig om man
ska byta värmepaket i framtiden.. :wink:


.
Man tackar :-)
Tyvärr så när jag hör ordet värmepaket så kommer jag springa så långt benen bär mig tills jag hör orden "Jag betalar bra" :-) Hehehe
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Måste med välkommna dig!
Lite ovanligt med nya medlemmar som börjar med att dra av en komplett guide hur man byter det förbenade värmepaketet :D

Skulle du framöver behöva läsa felkoder nått specialverktyg osv. så lägg pm så löser vi förmodligen detta 8)
tosun
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 17:49

Inlägg av tosun »

Måste man riva av hela panelen på vr6 Utan klima??Går det inte att komma åt utan att behöva göra så stort ingrepp??
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

tomb skrev:
nosisfun skrev:istället för att lämna in din bil till märkes verkstad för att nolla felkoder köp en vag com går på nån hundring och du kan nolla dina felkoder själv med datorn och sen kan du själv felsöka i framtiden många fina funktioner på dom har jag hört
Var hittar du VAG-COM och kabel för nån hundring? :)

ebay eller tradera.

bäst är dock från http://www.vag-com.se/
Rpm<3
VR6 Guide
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 08:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Rpm<3 »

24.se har kablar har jag sett. har inte rört bilen på typ 2 månader så har inte beställt ännu :P men men, finns där iaf :) med obd 1 o 2 adabter osv osv
Mackan
VR6 Guide
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 01:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackan »

tosun skrev:Måste man riva av hela panelen på vr6 Utan klima??Går det inte att komma åt utan att behöva göra så stort ingrepp??
...Rädd för att du måste riva panelen, men jag tror du får det enklare att ta ur själva värmepaketet när du inte har klima... Följ gärna min "guide" ovan.

Lycka till
Regnar det köttbullar imorgon så kan vi ju gå ut och äta.
xlarge
VR6-mentor
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 20:46
Ort: Töreboda Skaraborg

Inlägg av xlarge »

Nyss bytt värme elementet på ena Passaten (med clima)...Det var en baggis jämfört med denna guide. 5 tim totalt i ett trångt garage!

Jag gör gärna om det! (Lär väl komma på dom andra med)

Bra guide!!
Fyller Ac på fritiden! Billigt!! PM-a för info
Även kamkedjebyten mm
Även felsökning med VCDS (Vag-Com)
Golf VR6 -92
Golf VR6 -94
Golf VR6 -96
6st Passat vr6 93-94 + 1st skrotad (Nexens jättegamla)
Cheva Van -88
tosun
Tändkabel
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 17:49

Inlägg av tosun »

Är det värt att testa med kylarcement innan jag börjar riva?
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

Jepp...om du testar med Wynns, finns på mekonomen och är tydligen superbra för det har inga som helst biverkningar och går att hällas rakt ner i expansionskärlet, har jag fått höra av en kompis som jobbar där :wink:
Golf vr6-93
Skriv svar