Röd vr6

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Röd vr6

Inlägg av mathias »

:) Tjenare!

Det hela med vr6 prylen började för mig när en polare hadde en släkting som ville sälja en golf vr6a.
Jag var väl inte alltför sugen till en början, jag hadde ju min Sölve Ståhlmotor trimmade scirocco.

Men polaren var ihärdig och menade att det var en fin vr6a så jag drog tummen ur röven och åkte å titta på den iallafall. Visst den var väl fin, milen verkade stämma och så hadde den tuffa svarta dubbeljlus .

Bilen gick bra och jag slog till på den perfekta bruksbilen .
Kamkedjan byttes direkt efter köpet för att vara på den säkra sidan. Vr6an ska förbli orörd och fungera året runt var planen...

Men visst lät ju andras vr6or lite mer än min, klart jag var tvungen att skaffa konfilter och bygga eget avgas också, sen får det vara bra tänkte jag.

Nu använde jag bilen som det var planerat en period,
lite småsaker som bussningar, fjäderben, stereo hit å dit byttes men bilen var en bruksis.

Efter att ha fått fast jobb och verkligen vara säker på att stålarna rullar in så bestämde jag mig för att lackera om hela bilen, i samma veva så hittade jag till vr6.nu och blev fast.

Läste om andras bilar och blev mer å mer intresserad av att löpa linan fullt ut.

Jag vill speciellt tacka Henke O, Erik,D tångring mfl för att inspiration och kunskapskälla. Utan era projekt hadde jag inte börjat med mitt.

Så istället för att lacka bilen så började jag BOMBA
henke O med alla dess mest konstiga frågor om vr6 och trimmning. (Han hadde en säljes annons på sitt kompressorkitt).

Så efter en lång och utdragen process där jag tjatade på henke om ALLT så han troligtvis ville strypa mig när jag kom med ännu en dum fråga så köpte jag äntligen kittet
(ledsen polomannen men jag hann först).
Senast redigerad av mathias den tor 20 feb 2014, 22:50, redigerad totalt 12 gång.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Så idag ser det ut så här:
extra motor och växellåda inköpt. Blocket är borrat till 82mm (2,9L) och är planslipat.
Blocket är skickat till acc racing för o-ringning.
ARP bult till toppen och vevstaks överfallen. Vev och alla lagerspel uppmätt och var perfekta. Nya lager och packningar ska köpas.

Toppen är planslipad, ventilsätena frästa och ventilerna slipade = 100% tät topp. alla tryckare är nya (mahle) och alla avgas styrningar bytta. Hårdare ventil fjädrar införskaffade.

Peloguim diff, clutchnet 6puckad sinterlamell och fjädrad tryckplatta införskaffat. Lättat svänghjul.
Passade på att köpa beggade drivaxlar också, kan vara bra att ha .Shortshift från DLi teknik monterat i bilen.

3tums avgas med eventuellt 3tums kattadapter. 2 små simonsdämpare och en megan racing 4,7tums japs dämpare.

Dta p8pro med besiktningsmapp, V-powermapp, racefuelmapp och (E85 mapp, inte färdig,)
PLX bredbandslambda.
Autotech röda tjockare tändkablar.
Walbro GSL392 inline pump 255L/h
Tryckrör i 2,5 tums rör, blankpolerad rostfritt där dom syns och alu där det inte syns, blå silikonslangar.
Spearco (stavning??) intercooler
Barmätare, oljetryck, avgastemp ska köpas.

Bilstein B14 PSS skruvben och powerflex bussningar.
slitsade skivor och ferodobelägg, motul RBF 600 bromsvätska.

Eftersom jag verkligen suger i datorns underbara värld vet jag inte hur man lägger upp bilder.
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Är det nått specifikt ni undrar så kan säkert z-nitr. hjälpa till och svara, han har ju ändå byggt kittet.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

Ja du matihas.....du hann en dag före mej och köpa kittet....
Annars hade jag tagit den..... :cry: :cry: :cry:

http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Polomannnen: Ojdå, det visste jag faktiskt inte.
Visst berättade henke att det var 2 som verkade va seriöst intresserade men att det var så tight visste jag inte. Rena rama turen att jag hann köpa det isåfall.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
polomannen
*Donator*
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 29 aug 2004, 09:45
Ort: STOCKHOLM

Inlägg av polomannen »

mathias skrev:Polomannnen: Ojdå, det visste jag faktiskt inte.
Visst berättade henke att det var 2 som verkade va seriöst intresserade men att det var så tight visste jag inte. Rena rama turen att jag hann köpa det isåfall.
:wink: :wink: :wink:
Nu vill jag se bilder....så lär dej lägga upp några.

http://www.dubstopimports.com/
[glow=darkblue]¤¤VR6-ZR¤¤[/glow]
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

jag sitter för fullt på msn och frågar om nån kan "hosta" mina bilder (heter det så?) jag har lite bilder på topprenoveringen från köket/"verkstaden" och massa bilder på kittet och dom inköpta delarna mm.

Har inget riktigt garage så bilder på motorbytet kommer så fort jag får tag i garage.
Show us the meaning of haste
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Gamla bilen!
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Show us the meaning of haste
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Bild
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Inlägg av nosisfun »

mer bilder alltid roligt att följa andras sparbösse projekt kallar mitt det svarta hålet :)
mk2 vr6
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Hahaa, verkligen sant! pengarna bara blåser bort..... spårlöst.

Kom på att jag saknade en svetsmutter till lambdan idag, stegade in på den lokala speedshopen och köpte en liten svetsmutter för 120kr! lika bra att köpa lite avgasbandage för grenröret samtidigt... ytterligare 450kr.

Väldigt många smådetaljer gör att tusenlapparna bara försvinner, blev tex större oljekyl till kompressorn idag dock beggat så det blev inte så farligt dyrt.

Väntar på att få tillbaka blocket från o ringningen och där försvinner ytterligare några stora lappar :wink: .

Men va fan det är ju självvalt och det största intresse jag har.
Show us the meaning of haste
Skriv svar