Skee^s Bil. vR6 Makeover, Slut men ändå inte! :D

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Ylow_Edin
Vr6 Beroende
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 18:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ylow_Edin »

foffa2002

Jag tror han ska ladda närmare 0,6 bar eller 8PSI för att vara exakt, rätta mig om jag har fel Skee
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

foffa2002 skrev:SKEE

Hur mycket laddar du ?
Om det är det vanliga 0,4 ?

1.4*(174-3%)-10% = du kan max få 212whp

Dvs du är nära nog.
laddar 8 psi, 0.56bar. Dom 204 hk var på svänghjulet, hoppas mathias kan ge ett riktigt svar om han ser detta då han kunde tyda dyno resultatet bättre.
Gamla bilen!
Bild
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

foffa2002 skrev:SKEE

Hur mycket laddar du ?
Om det är det vanliga 0,4 ?

1.4*(174-3%)-10% = du kan max få 212whp

Dvs du är nära nog.
laddar 8 psi, 0.56bar. Dom 204 hk var på svänghjulet, hoppas mathias kan ge ett riktigt svar om han ser detta då han kunde tyda dyno resultatet bättre.
Gamla bilen!
Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Tjena.
Jag var med Skee på bugrun när bilen bromsades,
pratade med killen som skötte bromsningen.
Enligt han så var det korrigeringsfaktorer inlagda i programmet så effekten var den beräknade svänghjuls effekten, dvs 204hk.

Har inga uppgifter på hur många procent som den beräknade drivline förlusten låg på. Visst hadde man fått lite missvisande värden om
bänken trodde det var 20c men temp faktorn låg på 36c vilket det nog var för tillfället (tokigt varmt).

Provkörningar på vägen innan bromsningen bekräftade att det kändes tamt, inte helt olikt orginalmotorn faktiskt. Killen som bänkade bilen instämde och tyckte att det var lite slött.
Laddtrycksmätare inhandlades för att säkerställa att det inte var läckage någonstans. Laddade runt o,5-0,6bar på landsvägen och något mindre
i bänken.

Skee ringde upp försäljaren och var lite besviken...
Försäljaren trodde att luftmassemätaren var ur funktion.
Vag com bekräftade att luftmasse mätaren och lambdan gav felkoder.

Vad jag vet så har Skee köpt ny lambda och så lånar säkert nån vänlig
göteborgare ut sin luftmassemätare för vidare felsökning :wink: .

Forsättning följer.
Mvh Mathias
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

jäklar :(
204 hk

Vad gav den på hjulen?


Börja med att trycktesta systemet .
från kompressor mm.


Sen så mäter ni gram på tomgång så ser ni ju om LMM visar fel värde .
dvs 3-6gram ska det vara.

Sen kör ni fullt ös och loggar.
Gramx1.25=HK

På 0,56bar ska ni iaf ha över 210-215gram
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Jag kommer inte ihåg om det stog på bromspappret hur mycket den gav på hjulen. Skee har bromspappret hemma, han kan kolla upp det.

Skee fick hjälp av nån kille på bugrun att köra vag com och då kollade dom bara efter felkoder dvs inga värden på luftmasse mätaren tyvärr.
Show us the meaning of haste
Användarens profilbild
timbertaz
*Donator*
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 21:21
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av timbertaz »

om jag inte minns helt galet har jag för mej det var 163 på hjulen
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

"Sen så mäter ni gram på tomgång så ser ni ju om LMM visar fel värde .
dvs 3-6gram ska det vara"

Om man får ut ex 1,58gram på tomgången är det fel på lmm då el? :shock:
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Foffa eller Nexen har ni ett telenr jag kan ringa när jag sitter på laptopen i bilen..
Förstår inte alla siffror i vag.

Fick felkod 00561 nu.
Bild
Bränsletrycks regulatorn har en slang som går till insuget, den har jag kapat o satt en turbotrycksmätare på, dock är den inte ansluten så det sitter ett litet hål där nu.
Sätta dit mätarn igen nästa gång laptopen har batteri.

Suck...
Gamla bilen!
Bild
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

slangen på BTR måste vara hel, asså det kan inte vara ett litet håll som du skrev. Sitter ett mebran i btr som sty typ "bränslemängden"
är den slangen inte hel så får den för lite bensin m.m

0704550332
men ring foffa, han kan det är bättre än jag :wink: 0736899875
Användarens profilbild
[VR6]DAN
*Donator*
Inlägg: 407
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 06:28
Ort: Laholm/Halmstad

Inlägg av [VR6]DAN »

fixa slangen till att börja med,suger ju tjuvluft där nu och kan ställa till med felkoder
NeXen
VR6-mentor
Inlägg: 944
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 16:14
Ort: skövde/Mariestad
Kontakt:

Inlägg av NeXen »

hur sitter lmm på bilen?
innan el efter kompressorn?
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

NeXen skrev:hur sitter lmm på bilen?
innan el efter kompressorn?
Före...
Gamla bilen!
Bild
Skee^
VR6-mentor
Inlägg: 695
Blev medlem: mån 25 dec 2006, 22:01
Ort: Götet........
Kontakt:

Inlägg av Skee^ »

Tog bort Felkoden så gick bilen bättre, ringde Foffa och han tipsas mig om att tryck testa systemet.

hittade någon småläcka som jag åtgärdade, men till saken, jag har nu ett pys i motorn som hörs bättre när jag tar av oljelocket , jag försökta lyssna runt motorn men det låter som det kommer i Motorn.

Tog bort Fel 00561 i Vag men vart tog lambda felet vägen?

vad för pys kan låta i motoroljepåfyllningen?

Satt kamaxlarna fel???? frågat flera ggr men alla säger nej.
Gamla bilen!
Bild
Användarens profilbild
foffa2002
VR6-mentor
Inlägg: 530
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 14:39

Inlägg av foffa2002 »

Finns 2 scenation för pys i vevhus

1:Du har monterat den slangen till ventilkåpan på trycksidan :shock: :shock: :shock: :shock:

2:Du har helt enkelt kassa kolvringar mm ...bwtf dom borde ju vara ok.

Så hur sitter din slang till ventilkåpan??
Skriv svar