Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Första dagen på nya jobbet insåg jag att en kollega ägde en bil jag sett på blocket drygt ett år tidigare. Efter en del prat fram och tillbaka så gjorde jag slag i saken och köpte hans Syncro -96a med dryga 11k mil på mätaren.
Våra smaker är tydligt olika; han hade ett *häftigt* kjolpaket på som blev stulet och då tappade han lusten totalt och ställde undan bilen i en lada i nästan 2 år. Jag gillar mk3orna med original fronten och bakstöten på plats, utan det där rymdfärje-stuket!
Bild

Fälgarna är väl inte i min smak de heller, men svarta istället för krom så borde de funka till vardags...

Tankarna för framtiden kretsar kring lite busbygge, lättare bygge av kompressor eller turbo, bromsuppgradering och diverse väghållningsrelaterade småsaker.
Var länge sedan jag hade en VR6a, men har skruvat lite mk3or de senaste åren... Lär be om tips av de mer lärda :wink:

Bild

Såhär ser den ut idag, men med en CL-stötis bak (Ska köra de olackade kofångarna både bak och fram tänkte jag), sitter med snabbfästen genom de stora clipsen. Bilder på det kommer!


Problemet innan jag kan få den besiktigad är att det sitter 2 låsbultar i varje fälg som jag självklart inte har nyckeln till. Tips på det? (Har spanat lite på extraktorhylsor?)
Användarens profilbild
Smunkish
Hardcore VR6:are
Inlägg: 275
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:11
Ort: Oskarshamn

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Smunkish »

Härligt! Gratulerar till köpet :)
Användarens profilbild
Sjöqvistan
VR6-mentor
Inlägg: 828
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
Ort: Nyköping

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Sjöqvistan »

Grattis! Vad är det för låsbultar? Ta foto på bulten och lägg upp, jag har någon gammal låsnyckel som var till min förra vr6:a, kanske är samma?:)
Kör:
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01

----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.

http://www.garaget.org/Sjoqvistan
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Har bilen hos en polare med gediget garage, men ska be honom fota bultarna imorgon!
Roennis
VR6-mentor
Inlägg: 416
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Roennis »

Grattis till kärran! Skickade ett PM till dig!
Nissan S14a -99 (f.d. VR6)
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Frösta stoppet på den länga vägen frammåt: Bromsar!
Budget för bromsuppgraderingen ligger runt 5-7k. Ska jag jaga rätt på en uppsättning bromsar från typ en Audi S3 eller köpa eftermarknadsbromsar av grövre modell i 2a hand?
igge_86
Polerat insug
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 01 maj 2014, 09:32
Ort: Solf

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av igge_86 »

Grattis till nya fyndet :)
Såg ju bra ut i karrosen, inga rost o bulor.
Golf mk3 vr6
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

igge_86 skrev:Grattis till nya fyndet :)
Såg ju bra ut i karrosen, inga rost o bulor.
Det enda som är syns på nederkanten på förardörren där, blir nog att byta den om jag hittar en i samma färgkod!
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Kom över ett par bromsar från en SEAT Cupra, ska vara samma som på R32 och Audi S3! Väntan på att lönen trillar in imorgon har aldrig varit så lång...
Fick även hem 2 par baklyktor idag, ett par röd/vita och ett par mörka original! Bilder kommer :)
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av heika_ »

Mörka original e dem bästa :)
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
graul
VR6-mentor
Inlägg: 454
Blev medlem: tor 06 aug 2009, 12:09
Ort: Stockholm

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av graul »

Ser riktigt fin ut i lacken. Grattis! Har vi tur blir det som med alla andra "lättare" turbobyggen ;)
Justja, bara för att besserwissa lite... S3 och seat cupra har samma bromsar. Och golf/bora v6. R32 är myyycket större. 334mm, dom sitter också på rs4 och r8.
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

graul skrev:Ser riktigt fin ut i lacken. Grattis! Har vi tur blir det som med alla andra "lättare" turbobyggen ;)
Justja, bara för att besserwissa lite... S3 och seat cupra har samma bromsar. Och golf/bora v6. R32 är myyycket större. 334mm, dom sitter också på rs4 och r8.
Hade jag ingen aning om! Blir väl iaf större nu än innan ;) Har bytt till min 2 st nya ok bak också mot en japsdämpare (bästa bytet någonsin?!) samt plockat hem delar så det fyllde hela bagaget på min mk1a!
Inredningen var ju förstörd, all plast på instrumentbrädan lackerad silver med biltemas sprayfärg och det saknades nackstöd bak. Antar att det såg *häftigt* ut. Hållarna till oken fram är också på hemmaplan nu, väntar bara på det stora paketet!

Köpte mig även ett par quadlights. Hittade inga äkta (och ville inte lägga pengarna på det ;) ) utan köpte kopior som såg helt okej ut! Ska skickas till mig imorgon! Hoppas att jag kommer iväg till garaget någon dag snart så man får tryckt dit lite grejer och ryckt loss fälgarna!
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Bilen besiktigad med 4 lätta tvåor; lite lampor och ABS-indikering!

Bilder kommer upp snart!
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Dags att väcka tråden lite!
Bilen har fått ett garage och delar har börjat trilla in.
Köpte Sjöqvistans kompressor och intercooler. Coolerna ska nog bytas mot en vattenkyld så jag slipper ha den i fronten (kommer sitta där batteriet och spolarbehållaren egentligen sitter).
Växellåda ska hämtas upp, samt komma iväg till Roennis för att köpa bur och bromsar!
Det ligger en bakvagn med haldex och diff i bagaget på brukisen och väntar på att lämnas i garaget redan, så saker är på gång!
Wallarn
Polerat insug
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 17:44
Ort: Herrljunga

Re: Wallarns VR6 Syncro - Ladugårdsfyndet!

Inlägg av Wallarn »

Frågan är vad ska ska köra för sprut, gå på rejält och skaffa ett MAXXecu eller köpa något billigare, typ EMU eller MS. Vill ju ha något mer optimerat än bara ett chip, för här ska plockas ur allt som Vortech V9an mäktar med i framtiden...

Tips och trix på sprut mottages gärna, samt support på installationen på drivlinan!
Skriv svar