Affa's VR6T Syncro 98, Bes. till Maj 2015

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Affa's VR6T Syncro 98, Bes. till Maj 2015

Inlägg av Affa »

Hej,

om en vecka eller så startar mitt lilla turbo bygge. Delarna är påväg. Kommer ta hjälp av brorsan som har installerat remote turbo på sin Peugeot 406 Coupe, och hjälpt VanDamage (Jesper) med sitt förra turbobygge.

Det blev ett turbokit från England, begagnade Saab Turbo spridare från bildelsbasen och så kommer jag beställa ett chip från fekzen. Så det blir att montera på turbon kanske i slutet på nästa vecka och börja måtta på ett downpipe, ska ju vara lite jobbigt att göra ett till en syncro. Målet är att ladda 0.4-0.5 bar vilket bör ge en effekt på 250-270 Hk.

Bilen:
Bild

Turbo kitet:
Bild

Begagnade Saab turbo spridare (Bosch 350cc):
Bild

Det var allt för mig så länge :)
Senast redigerad av Affa den sön 12 jan 2014, 14:22, redigerad totalt 20 gång.
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
RobbanSJ
VR6 Till 1000
Inlägg: 1128
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 21:42
Ort: Uppsala

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av RobbanSJ »

Fränt! Lycka till och hoppas att de håller.

Känns dock som att den inte kommer att vara fyrhjulsdriven så länge :p

Men hoppas de går bra!

/R
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av bossebud »

på 0,4-0,5 bar lär du hamna på ca 250-260hk, vilket bara e bättre då kanske din drivlina håller lite längre
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av Affa »

Robban:
Beror väl helt och hållet på hur man kör. Vi får se, hoppas det håller ett tag.

Bosse:
Hur räknar man ut effekten, är ju 190 hk org i syncro. Till exempel på 0.4 bar, 190 * 1,4 = 266 ?
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av bossebud »

jupp d e omöjligt o säga exakt va den hamnar på , meen räkna med att en o annan häst har sprungit iväg med åren!!! =) enklast e juh om du konverterar och sen går och bänkar bilen o ser vad för effekt du får =)
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av Affa »

bossebud skrev:jupp d e omöjligt o säga exakt va den hamnar på , meen räkna med att en o annan häst har sprungit iväg med åren!!! =) enklast e juh om du konverterar och sen går och bänkar bilen o ser vad för effekt du får =)
yepp, målet är i alla fall att kunna ladda 0.5, men i början kanske jag kör bara på wastegatens "självtryck", har ju inte fått hem grejjerna än, men är det 0.3 bar standard?
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av bossebud »

beor på turbon , är det ridetechs variant med intern wg så är den väl runt 0,5, men till den kan man köpa en regulator på biltema o styra den med hjälp av mottryck

http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck

mkt bra guide o funkar på intern wg med dubbla ingångar som din kommer ha
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av VanDamage »

Good Luck!
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av Affa »

bossebud skrev:beor på turbon , är det ridetechs variant med intern wg så är den väl runt 0,5, men till den kan man köpa en regulator på biltema o styra den med hjälp av mottryck

http://skogenracing.editboard.com/t2866 ... v-mottryck

mkt bra guide o funkar på intern wg med dubbla ingångar som din kommer ha
ok tack :) bra beskrivning (du menar att det funkar på extern wg, som jag kommer ha?)
Senast redigerad av Affa den sön 07 okt 2012, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
VanDamage
VR6 Till 1000
Inlägg: 1165
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 21:43
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av VanDamage »

Har magnet ventil som inte är uppackad om du vill köpa av mig så slipper du skenladd av billigare pys ventiler :)
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av bossebud »

det jag beskrev ovan är ingen pysventil utan en "riktig" laddtrycksstyrning!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av Affa »

vet någon om det behövs en ny bränslepump, eller att jag sätter en i serie med orginalpumpen då jag kommer att ladda runt 0.5 bar?
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
bossebud
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 3527
Blev medlem: sön 12 dec 2010, 14:29
Ort: KUNGSÄNGEN//sthlm

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av bossebud »

jupp, de kan funka utan men då lever den på gränsen!
R.I.P Lasse Stringblom 1990-2012

säljer allt som har med vr6 o göra!
mvh bosse
Bossesbud@live.se
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av nosisfun »

köp en riktig pump och montera som du skrev i serie så slippper du oroa dej för att den går för snålt
mk2 vr6
Användarens profilbild
Affa
Hardcore VR6:are
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 03 mar 2012, 21:50
Ort: Norrköping

Re: Affa's Vr6 Syncro Turbo Projekt

Inlägg av Affa »

nosisfun skrev:köp en riktig pump och montera som du skrev i serie så slippper du oroa dej för att den går för snålt
ok.

Till en början tänkte jag väl köra lågt ladd 0.2-0.3, och kan då vänta med montering av IC:en? Jag har tittat runt lite på forumet och det ska väl inte vara farligt att köra utan IC med 0.3 bars ladd. Därfefter när allt funkar/om jag får ordning på det, köper jag ny soppapump och monterar IC och går upp till 0.5 ladd. Problemet här är väl om wastegaten öppnar på högre tryck än 0.3, har inte fått hem grejjerna än, men ska testa den ordentligt.

Till en annan fråga, är det "inre" eller "yttre" grenrörs packning jag ska köpa på mekonomen till nya grenröret?
Bild
http://www.garaget.org/Affa" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar