Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20060605

Bilen klar till sist.
Lyckades glömma montera den övre/bakre glidskenan, upptäckte det när väl lådan satt på plats och trodde i min enfald att man skulle kunna lirka på den med lådan på plats, helvete heller det gick!
Tror lådan kom ut och ner på 10min i ren ilska, runt 02:00 på natten 8)

Detta var en av nätterna jag tillbringade på jobbet med ett par timmars sömn eftersom jag hade besök hos SBP på lördagen.
Utvilad, till viss del, började man plocka ihop det lilla som var kvar.
Fyllde på olja som dåvarande chef sponsrade med :D

Bild

Bilen hade stått stilla i vårt övre p-garage under hela vintern och behövde en rejäl tvätt


Bild

Bild

Bild

Bild


Men sen var det dags att besöka SBP, xenon godkändes detta året 8)

Bild

Bild

Passade på att bygga ett fäste för videokameran med

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20060611

Nu var det dags för Bugrun!
Detta året bodde vi med VR6.nu gänget som syns på ett par bilder här.
Det var även detta år som jag körde bilen i bänken där nere.
Detta året var vädret något alldeles kanonbra!.
Hade med en polare, Tomas, med sin Golf II G60 som var ganska tidig med BBS RM hjul :)

Lite pics :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

2006-Avställning

Under 2006 hade jag och min flickvän bröllop, detta kostar och vi hade sparat under ca 1år och höll igen på mycket.
Bröllop och allt vad det innebär sprang iväg på ca 100k, av det sparade vi ihop runt 80k själva och fick sen i gåvor etc. av släkt och vänner.

Inga stora saker hände med bilen som kanske ni förstår :wink:
Men brukade bilen gjorde jag och lite saker gjordes, dock är det dåligt med dokumentation i form av bilder från detta.

Kort efter jag hade börjat jobba i Bromma var jag ute i Ulvsunda industriområde och letade lite fotoplatser.


Bild

Bild


Dåvarande VW GTi Klubb Stockholm hade lite träff och vi drog en repa inne på sveavägen.

Bild

Bild


Jag byggde om växelöverföringen så inte bara lägen fram-bak kortades utan även i sidled.

Bild

Bild


Luftburken byggdes om med en MDS basport som styrning för luften in till luftmassmätaren.

Bild

Bild

Bild


Sen lite bilder polare Tomas tagit när jag fått skruva i hans kärra :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20070220

Efter lite dribblande fick jag köpa ett Raceland extractör av Polomannen (Frasse) och självklart var det rätt pengar :D

Detta röret är en exakt kopia på supersprint och jag kan även säga att raceland har snyggare svetsar.
Dock läste jag bara för ett par dagar sedan att folk i us som kört back-to-back med x-rör-portade original delar inte ser någon förbättring utan snarare tvärtom.
Om det gäller toppeffekt eller över hela registret vet jag inte, men ska ta kontakt med en av killarna för han var lite kryptisk i ett inlägg med följande text:

We tested Brospeed, Supersprint and Genie, and didn't have any luck with any of them. Having seen the recent copies of them from Raceland and OBX those will fare even worse.

I just ported a Raceland Supersprint clone and just to port match the inlet took three hours. STILL needs more work.


Så varför man lägger tiden på att portmatcha ett rör som inte ger nått finner jag lite skumt :wink:

Nog om det.
Bilen var avställd just vid denna tidpunkt så hur passform och skillnad blev kommer längre fram.
Men skillnad blev det!, vad än alla andra säger.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20070403

Bilen har stått avställd hemma på parkeringen!
Jag hade inget val eftersom det inte gick att hitta något vettigt alternativ.
Bilen fick stå där utan att något hände, fälgar satt på osv.
Men det var också sista gången den fick stå stilla utan att något hände, mer om det i senare poster.

Ända sedan inköp har tankar på att se över bromsar funnits, inte för att dom varit dåliga egentligen men dom hade rullat några mil och skivorna bak började visa tecken på slitage.

Skivor fram, bak slitsade Rolle åt mig.
Passade även på att måla ok och hållare med Foliatec 2k färg.
Har alltid målat med slät hammarlack innan men det flagnar efter något år, svårt att hålla rent etc.
FoliaTec är så grymt bra! har släppt någon liten bit nu 3år senare och med tanke på att jag bara borstade rent ok och hållare från lös skit är det grymt bra( oken inte ens rostiga :) )

Polaren fick över lite stålomspunna slangar, 4st bak, som jag fick så dom åkte på och sen tillverkade Hydroscand dom främre till mig, kostade runt 300kr för båda fram med överdrag av siliconslang.

Hade lite bekymmer att bestämma mig för vilka belägg som skulle åkas med.
EBC redstuff blev det, i efterhand hade green funkat alt. original.
Redstuff behöver lite värme för att funka optimalt, dom tar bra från kallt men inte som uppvärmda.
Skriker skönt när dom är nya och man kör in dom men tyvärr försvinner det sen :cry:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20070515

Av en händelse skummade jag blocket en dag och såg en kille som hade plockat ner en Golf IV cab och sålde lite delar.
Bla. listade han backspeglar vilket jag då var snabb att kolla hur dom såg ut, dvs vilka det var.
Till min glädje återkommer killen någon dag senare och säger att dom är lite konstiga för dom är olika stora, Ronnie gnuggar händerna,
skampris kommer vi fram till och han kommer förbi jobbet en fredag med dom.

Enligt en del googlande var det "bara" smacka dit cab speglarna, men så är det inte alls.
Eller ja, det går nog göra det snabbare men i min bok vill jag det ska passa bra, se ut som det är att bara smacka dit.

Hade tidigare monterat bakhandtag på framdörrarna, dvs utan låscylindrar.
Nu hade jag spanat in att Polo handtag passade, så 4st av dom skaffades och lackades.
Efter nån vecka går en dörr i baklås, vilket aldrig hänt tidigare.
Efter att jag studerat hur ett original handtag jobbar inne i dörren och sen ett Polo handtag insåg jag vad felet var.
Öppningpinnen som sitter i dörrlåset måste böjas ut mot handtaget för att få en funktion som inte skapar dörrar i baklås...


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20070717

Efter som vi den 11 juli fick en dotter blev det inte nått vidare skruvande men dock var jag ute mycket på morgonen och fotade en del.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

200707-200809

Det gjordes ingenting med bilen under denna tiden.
Tvättade, putsade lite tafatt, pappaledig/semester, åkte på lite olika tillställningar etc.

Men sen var det någon dumskalle som fick för sig att AKF systemet inte ska få vara med och leka i bilen, rallybilar har inget, då ska inte min VR ha det heller!
Vad dumskallen som kopplade bort det inte tänkte på var vilka slangar han kopplade ihop....
Halvvägs hem på motorvägen från jobbet stannar skrället till bil :wink:
Tanken ihopsugen...epic fail!
Fattade direkt vad som hade hänt, drog isär slangarna och åkte hem.
Men ett lite strilande ljud från tanken gjorde att jag rev upp pumpen och vad jag anade hade hänt, anslutningen på pumpen hade knäckts när tanken sög ihop sig *face palm*

Goda råd dyra, på dåvarande verkstad fanns det inte en chans att ha bilen stående över natten, ute är inte att tänka på...
Så armera ihop skiten och epoxy på det.
Beställde ny pump via autodelar, 1 dag senare kom den och då var bilen lite dum att accelera med.

Aja är ju lite detta man lär sig av, misstagen :D

I augusti kördes Stockholms Snyggaste VW, igen, dock till min stora förvåning plockar jag hem andra pris.
Inte många priser jag fått genom åren, dom man fått hade med badminton att göra, men det är så länge sedan nu så det nästan bör vara preskriberat vid denna tidpunkt.

Många tack till alla som kom och umgicks denna fina kväll och framförallt tack till alla som röstade på min vagn :D

3 månader gammal får dottern följa med på första bilträffen, En dag på strippen.
3mån och så glad över att få åka VR6a, eller var det för vi var på väg hem? se bild längre ner.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

2008

Detta året förflyter utan att jag gör något vidare.
Demonterade krängningshämmare fram för att se om man kunde få lite bukt med understyrningen.
Understyrning tyglades lite men oroligheterna i högre farter är inget roligt alls.
Passade på att skaffa nya leder till krängaren när den var av.

Besökte bugrun, ett par kvällar på brostugan, lokala VW relaterade träffar samt Stockholms snyggaste VW.

Fram på hösten var jag less på att inte få ha bilen ifred, någon gång.
Vågade inte parkera på vanliga hyrda p-platsen utan ett kvarter bort på en återvändsgata direkt utanför hus stod den på nätterna.
Sista jag gjorde innan jag skulle lägga mig var att gå en sväng.
Sov alltid med fönstret öppet.
Alltid ett tillhygge med mig när jag gick ut på promenad.
Ja vad ska man säga, sorligt.

Jag kände det att jag pallar inte mer, garage hade jag letat till vettiga pengar men inte hittat något.
Efter ett samtal med min gode vän Christer hade jag grönt ljus att förvara bilen hos honom, tanken var att samtidigt snygga till fronten inför en ev. försäljning.

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

2008 - höst

När väl höstmörkret kom kördes Golfen ner till Laholm och sin förvaring på obestämd tid.
Planen var att lacka framskärmar, pga skadan på höger skärm, skulle bilen säljas ville jag inte sälja den så.
Huven skulle lackas pga att den alltid varit såpass dålig i skicket och krävde konstant tillsyn.
Stötfångaren fram eftersom där fanns lite släpp men framförallt stenskott sedan vi åkte lite för fort mellan Norrtälje-Stockholm 8)

Detta var planen vilket framöver kom att ändra sig.

Vi åkte som sagt ner i en bil och detta var för att min far hade fått nys om en Passat på sitt jobb som var till salu.
Han hade ett par veckor innan hört av sig och kollat med mig lite om det var rätt pengar för bilen.
Läckande styrväxel var felet och killen hade fått pris på strax över 10k för byte.
Valet var att sälja bilen privat istället.
Bilen var rätt, Passat sedan -97a med 16600mil på mätaren.

Jag var beredd på att byta styrväxel men bilen skulle hem först, vilket enligt min far kanske skulle innebära frekventa stopp för påfyllning av servo olja.
Tog med mig 6lit svindyr olja och No 917 från Omega oils.
1 burk från Omega och toppa upp med lite servo olja, sen kördes bilen ca 10mil därnere.
Fyllde inte på någon olja på vägen hem och har till idag inte gjort det heller frånsett när jag bytte servopumpen.
Bra skit det där!

Väl hemma var det översyn i allmänhet på bilen.
H&R sänkfjädrar åkte på.
Uppsnyggning överallt.
Div småsaker byttes relaterat till motorn.
Emigrerade sedan till coils, 18", emblemlös grill och Xenonstrålkastare, original kopior.




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

2009

Detta året stod bilen stilla helt och hållet, intresset var inte på topp.
Det var roligare med barn, familj, hemmabio och datorer.

Runt påsk 2009 sitter vi i Laholm och snackar med min polare Christer, snacket var lite om och vad som skulle lackas.
Christer, som känner mig utan och innan, menar varför målar vi inte hela bilen istället för bara dutta fronten.
Jag menar på att om jag ska sälja känns det lite väl onödigt.
Du vet att det inte blir så säger Christer.
Nu målar vi hela bilen!
Jag kommer med ursäkter om att det blir dyrt och att jag inte har pengarna etc.
Christer menar på att kostnader har vi alltid kommit överens om, vilket stämmer absolut.
Det var då jag kände att det vände detta med att sälja.
Vi gjorde även upp att även fast bilen målades behövde jag inte ta hem den utan den kunde stå där tills jag ville ha hem den.

Vid jultid 2009 strippar jag ner en hel del av det yttre men tid var det ont om så nästa raid beräknas till påsk 2010.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20100402

Nu är vi inne på påsk och vi befinner oss nere i Laholm igen.
Tanken denna helg var att göra bilen klar med vad jag skulle göra så att Christer kunde göra vad han skulle efter detta.

Till saken hör att vi hade skaffat hus och inflyttningen var satt till 1 juni.
Fanns inga andra chanser att göra bilen klar utom under påsken för sedan skulle all tid gå åt till flytt, papper och bo i hus.
Samtidigt planerade vi att under senare delen av sommaren åka till Kolmården och från det åka ner och hämta upp Golfen för transport hem till Stockholm igen.
Allt skulle klaffa mao.

Det som skulle göras under påsken var.
Lägga igen sidoblinkers i skärmar.
Lägga igen antennhål på vänster framskärm.
Lägga igen spolarmunstycke på huven.
Lägga igen torkare och VW märke på bakluckan.
Antenn på taket.
Mer riktning av höger framskärm, även under gamla skärmbreddaren fanns det ett par bulor som skulle knackas ut.

Antennhålet blev jag avrådd att svetsa igen pga risken för att plåten skulle slå sig.
En erfaren karossmästare hade inte haft några problem med detta, det vet jag.
Nu är jag en glad amatör som mer än gärna gör saker själv, men jag inser också vad jag inte ska göra, speciellt när tiden är avgörande.
I efterhand kom vi på att limma hade också funkat men brist på tid/material gjorde att vi hoppade över detta, går med lätthet göra detta senare och bara lacka taket eftersom det är avgränsat naturligt.

Pappa visade hur tennspacklingen gick till på bakluckan sen gjorde jag det andra själv samt höll i plåtsaxar för att göra brickorna till alla hål samt svetsa dit dom.
Lite småstolt var man allt eftersom förra gången jag la igen nått sånt här var inte Christer så glad på mig :wink:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20100820

Så är vi nere ett par dagar för att sätta ihop Golfen, åka till SBP samt troligen köra hem bilen.
Tro det eller inte men det var min fru som knäckte idén att vi skulle åka ner och hämta hem den i samband med att vi var på Kolmården :D

Bilen målades i början på sommaren inkl. klarlack, sen en omgång till med klarlack ca 1v innan vi kom ner.

Så nu skulle den ihop hjälpligt för att åka till SBP i Markaryd.
Påbörjade att plocka ihop bilen på måndag morgon och hade tid på tisdag morgon i Markaryd.
Lätt stressad kan man säga.

Efter SBP ögon skulle bilen ner mot backen igen samt resten som kändes nödvändigt för att åka hem med bilen.

Ett problem som jag hade var ju sidoblinkers vilket också visade sig att man var tvungen att ha 8)
Det visste jag men hade inte tid med skitsaker så bara jag hade den besiktigad kunde jag lösa sånt skit väl hemma och ta en ombesiktning.

Hade också gjort en deal med ett byte av inredning på en av Christers andra bilar, Edition inredning.

20:00 måndag kväll var bilen SBP klar och det var tidigare än jag räknat med.

2a på sidoblinkers blev det men det var ju väntat.
Resten av tisdagen byttes inredning, monterade xenonljusen, skickade ner bilen 40mm, monterade grill och tog bort min provisoriska lösning till spolning av vindruta :wink:

Sen var vi redo att vända kursen norrut på onsdagen igen.
Allt rullade fint hem utan missöde men chocken var ganska stor från att åkt turbobil så länge för att sedan sätta sig i Golfen och förstå att det inte finns någon turboknuff :roll:

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20100905

Väl hemma igen gjordes lite enkla ramper för att köra upp bilen på så man kunde hissa upp den med domkraft.
Främre krängningshämmare återmonterades.
Tillfälliga sidoblinkers sattes på och bilen gled genom SBP utan problem.

Dök upp på Stockholms snyggaste VW och fick andra pris, mycket trevligt om än otippat eftersom bilen saknade sidolister samt en hel frontspoliler.

Lister runt om samt 2 uppsättningar frontspoiler beställdes från Polen, hemma på 3 dagar, ligger och väntar på drägligare temperatur.

Lite olika pluggar till bakluckan beställdes.
Baklucksmotor från Passat införskaffades så öppning kan ske från fjärr.
Samtliga gummipluttar till sidolisterna beställdes hem.
Skaffade även ett "carcover" på Jula som var skonsamt för lacken.

Andra bakljus samt någon form av andra framljus stundar.

Så som bilen står på garagebilden står bilen idag.

Nu väntar vi bara på lite mildare väder så vi kan börja pilla igen utan att fingrarna domnar bort :wink:

Så nu för stunden har jag inte mer att skriva eller visa.

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110405-28

Tillbringat lite tid i garaget nu när vädret blivit lite bättre.
Över påsk var vi på västkusten och jag hämtade min backspegelkåpa som blivit lackad.

Innan vi åkte ner roade jag mig med att montera/modifiera handtaget till bakluckan.
Dels passning mot kaross och sen även öppningsfunktionen.
Öppning görs nu antingen via vanliga knappen som sitter på undersidan, eller via fjärren på larmet eller via torkarspaken innifrån.
C-lås funkar såklart som vanligt.

Efter hemkomst från Laholm var jag inne på att få modda spegelinfästningen på den stora cab speglen, precis som jag gjort innan, men kom sen på att kanske kunde man flytta över huset istället.
Det gick fint men att hitta låsclips på nära håll visade sig värra.
En arbetskamrat kläckte idén att borra och sätta saxsprint istället, funkade kalas :D

Fick även tidigare provmonterat mina sidolister jag beställde från Polen men konstaterade att dom clips som satt på var fel till bakdörrarna.
Även dom andra clipsen gav inte rätt "spänn" i hålen eftersom jag bytte gummiplupparna som sitter i karosshålen med till den nyare typen.

Passformen får jag säga är som original, köpta även 2 uppsättningar frontspoilrar som i vridningstest uppför sig som original, ska provmontera imorgon troligen när nya stänkskydden kommer på plats.
Återkommer om passform/hållbarhet.

Nya torkararmar kommer under fredagen och sen ska jag prova ut lite olika torkarblad.

Nya bakljus kommer troligen nästa vecka.
Nya abs givare fram ska beställas.

Pics.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Låst