Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110620

Idag hann jag med att montera reservtanken, efter grundlig nergeggande med hålrumsvax på alla plåtytor :)
Har inte stoppat i soppapumpen men plockade isär en av de gamla för inspektion, letade runt på nätet och i rep.handböckerna för att reda ut frågetecken om det gick att använda G60 pumpen.
Återkommer hur det går med pumpen.

Plockade sedan ner bakaxel och enda strulet var bultarna som håller bromskraftsfördelaren, vilka as till bultar och sitta fast i oxidation!
Men efter ett flertal försök till övertalning och dom gav ändå inte med sig, ropade jag på hjälp och 3min senare fick ventilen ligga där på bänken och skämmas med ett par skavsår som tack :twisted:

Bussningarna uppvisade lite sprickor men helt klart har man sett värre på bilar som är nyare...

Drog iväg en förfrågan till Rolle på Rolleslitz.se för ett par custom spacers bak, får se vad svaret blir där.

Pics från mobilen

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Micke: ja kan inte annat än hålla med om att det var trevliga snack vi hade på buggen och jag hoppas vi syns mer under sommaren.
Hälsa pappa btw :)

Nu vet jag inte hur detta funkar för andra men testar hosta en del av mina bilder på live skydrive eftersom där fanns 25GB att tillgå och hyffsat enkelt att länka bilderna till forumet.
Skulle tex bilderna på senaste posten med bilder inte visas för er får ni säga till.
Användarens profilbild
MickeAndersson
VR6 Guide
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 19:46
Ort: Gamleby

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av MickeAndersson »

Japp, mycket trevligt!! Hoppas jag med :) jag ska hälsa han från dig!!

Mvh
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110622

En mindre update.
Väntar på att bussningar ska dyka upp så bakaxel kan komma på plats och hade totalt missat att det är kort dag på torsdag och vi är lediga på fredag....crap
Hoppas att bussningarna dyker upp innan helgen för jag tänkte låna hem lite verktyg till det.
Tänkte ev. ge mig på att byta framrutan med hemma.

När bakaxeln ändå var på golvet passade jag på att plockar ner och isär coilsen för den där rengöringen som jag uppmanar alla andra att göra minst varje år...
Inte haft ner mina sen dom monterades.
Bak är nerplockade ikväll och ligger i delvis i avfettning, fjärdrarna tar jag till jobbet och kör i hetvattentvätten.
Lite grus i gängorna var det men inget satt fast, tacka sprayfett och inget salt för det.

Något annat jag hittade i höstas men som hämnade långt in i förrådet och som jag hittade igen någon vecka innan bugrun,
var den polermaskin jag fiskade upp på soptippen i höstas.
Totalt nerkletad med polermedel var den och startade inte när jag kom hem.
Den ska jag laga tänkte jag, för formen på den såg bekant ut.
Plockade isär den idag och visade sig vara kabelbrott på 2 ställen.
Inne i maskinen hade man lagat kablaget tidigare men kanske hade man missat 5cm från stickproppen?

Gjorde inte mig något :D
Efter demont av kåpor och en omgång med Lahega No 40 i diskhon fick jag bukt med en del, rejäl avtorkning av huset med thinner och lagade kabeln så uppenbarar sig en Flex maskin!
Så nu ska jag bara byta sladdstället till ett längre så har jag en fullt fungerande Flex till mycket billig peng.

pic

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Satt precis och såg detta klippet från veckan efter bugrun.



Det jag gillar bla med bugrun är just bristen på brudarna som alltid dyker upp på tex Gatebil
Och nej det har inget med ålder att göra 8)
Sen att vissa år har det på buggen dykt upp lite spontan brudar med extremt korta kjolar lär väl ingen missat som var där -05-06? :lol:
Men det var mer nått roligt som alla pratade om år efter år.

Nää bugrun och dyl är för entusiaster, det gillar jag :)
Fina damer man vill titta på gör man i stan från ett fik en lördag, äkta damer då :D

Sov gott pysar
Vw-Andreas
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1420
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 19:12
Ort: Ljungby

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Vw-Andreas »

fin bil ha har längtar tills min blir lika fin :p
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110623

Några bussningar dök det inte upp denna vecka vilket är lite skit eftersom bilen står i smådelar, men men.

Lyckades beställa och få hem en ny bok som man kan njuta av under dom få timmar man kommer ha ledigt under sommaren.

Mycket ledig tid, eller alltid?, har gått åt till att leta "rätt" däck.
Rätt däck?
Mjo, hittade 2 uppsättningar hjul som jag ska hämta på söndag.
Nackdel är att dom är 7½" vilket innebär att vill man ha denna typ av passning mellan fälghorn och sidovägg på däcket som nedan är man mer än lite begränsad.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Däck ovan är Dunlop SP9000 205/40-17 på 8x17 mille migila

Så valet är 195/40-17 alt 185/35-17.
Det senare är jag kluven till av flera skäl.
Nankang som märke, är lite sådär med hur dom är i vått.
35 profil på 185 i bredd är sjukt lågt, dvs behövs inte mycket "lek" innan man är på gränsen till att skada fälgen.

Nankang finns även i 195/40 men med AS1 mönster, visuellt inte så snyggt :oops:

Sen kommer andra däckmärken.
Svåra här är att veta hur dom kommer sitta på en 7½"
Gamla Falken däck ska tydligen enligt flertal källor sitta rätt, dvs mönsterbredden är smalare än andra och däcket kryper lagom på fälgen.
Men Falken och vatten har aldrig funkat ihop, som vatten och katter typ
Dock finns det nyare Falken men dåligt med info om hur dom sitter.

Jo jag har plöjt tyrestrech, just stance, vortex etc. ang. just detta.

Just nu lutar det åt Kumho KU31 195/40, dels pga. att folk jag har i min närhet bekräftar att det är ett bättre däck än Nankang i väta, ni som åkt med mig vet att jag ogillar slå av när det regnar 8)
Sen ser däcket rätt ok ut.
Såg idag att Rickard.V här på forumet hade sina BBS kopior ute till salu, sitter Kumho på dom 205/40-17 på 7½" så 195/40 är nog inte helt fel.

Adapterplattor hade polaren liggande som jag får ta(får hora av dom mao. :roll: )

Är det någon som har input på däckval eller andra ideer så kör.
Tilläggas bör att pengar spelar med roll vid val av däck eftersom jag inte ens vet om jag vill ha hjulen på bilen utan jag får testa och ev. kränga vidare.

Hittade lite sköna sidor med att förlusta sig på:
http://www.juststance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juststance.com/exclusive/tucking-low/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/dehater/58 ... /lightbox/" onclick="window.open(this.href);return false;
TernFis
VR6 Guide
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
Ort: Lund Skåne

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av TernFis »

Först oh främst, det är Golf IV sidospeglar du har ? ^^ Sitter i en gammal telefon utan touch oh zoom så ser inte så bra ;)

Jag hade också tänkt få tag i ett par Golf IV speglar oh sätta på för tycker de är så mycket snyggare ^^ Jag har förstått att det är speglar från en Golf IV/III cab man ska använda men kommer de passa rakt av? Typ kommer det gå att justera de från insidan ? :)

Jävligt intressant projekt oh kommer följas till du är klar eller vad man säger ^^
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Stämmer att det är cab speglar från fyran
Värme och el justering funkar, om jag minns rätt passade kontaktstycket rakt på.
Dock kräver plattan mot rutramen modd för att sitta flush.
Inget avancerat om man ger det lite tid och kapar lite i taget.

Färdig blir jag nog aldrig, bara färdig med delmålen.
TernFis
VR6 Guide
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
Ort: Lund Skåne

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av TernFis »

Härligt! :D

Då ska jag in oh beställa de jag hittat när jag kommit hem :D

Tack för snabbt svar :)
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

TernFis skrev:Härligt! :D

Då ska jag in oh beställa de jag hittat när jag kommit hem :D

Tack för snabbt svar :)
Gör så och uppstår det oklarheter får du fråga så ska jag se om jag kan förklara med text och bilder mer ingående.
TernFis
VR6 Guide
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 07:43
Ort: Lund Skåne

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av TernFis »

Låter bra :-D
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110627

Gjorde bort mig förra veckan.
Bussningarna hade kommit redan på torsdagen som rek. brev, dock trodde jag det var min bok.
Fick mail idag med spårnummer och det fanns på posten till mig.

Aja, fick gjort en hel del annat i helgen som gick.
Bla fick jag skurat av slit å släng vagnen igår, invändigt samt utvändigt.

Bild

Men sen ikväll var det dags att ta itu med att plocka ur gamla bussningarna ur bakaxlen.
Innan jag hade bussningarna hemma och visste att det var 100% rätt ville jag inte plocka ur gamla.
Men ikväll övertalade jag slägga, mejsel, 2xbågfil, rundfil, big azz polygrip, avfettning etc. till en omgång med Miss bakaxel.
Det blev gangbang :lol:

Svetten lackade efter allt sågande, köper tigersåg i veckan som alla med hus ta mig sjutton SKA ha :roll:
Men ut kom dom minsann!
Noterade även att en mindre del av bakaxlen kommer ligga och trycka mot bussningarna på ett inte alltför bra sätt så lite justering utfördes med fil, skadorna läkte jag med en skvätt färg.
Det som återstår nu är att beställa ett par clips till bromsrören utmed bakaxel och 2st bultar som håller bromskraftsfördelningsventilen(gaah, långt ord)
Sen är det dags att återmontera bakaxel och lufta bromsarna.
Passar på i samma veva med luftningen att byta bromsvätska till något annat med roligare färg på :shock:

Bild

Bild

Bild

Här ligger resterna som gästerna lämnade efter sig
Bild

Följande 2 bilder är dom kanterna som jag filade ner
Bild

Bild

På plats med bussningar
Bild

Tvättade av fästen som sitter i karossen, känns inte som det behövs färg där :)
Tog för skoj skull en trase med avfettning och torkade på bakaxel i mitten, som ny typ
Bild

Bild

Det var allt för nu.
Väntar på "fälg-snubben" ska höra av sig så jag kan hämta upp hjulen och sen hämta adaptrar för provmontering.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

ATE bromsvätska inköpt.
Bakaxel monterad, väntar på 2 bultar och lite clips för bromsrör som ska dyka upp imorgon.
Avgas från kat till slutdämpare beställt från Forza, Supersprint
Tillverkade 2 låsbrickor för bromsslangarna vid bakaxel igår med.

Dags att se om det går att hitta några övre topplagringar fram som sänker bilen och som går att montera ihop med coils.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av veärsex »

En av mina grannar har ett från Milltek, från katten och bak.
Grymt trevligt ljud och 5500kr för systemet.

Bild

Dom som säljer det i Nynäs --> http://www.stertman.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jimmy Särås ska tydligen vara kalas att ha att göra med.

Litet tips om du inte är helt insnöad på supersprint :wink:
Golf vr6-93
Låst