Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Här skriver du om ditt projekt
Låst
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110506

Nya abs givare fram beställda, vänster gav felkod men byter båda.
Ganska stort paket är beställt från TMtuning, dock brukar dom vara ganska sega på att skicka så det kommer när det kommer.

Paketet jag fick från AD-tuning var det bakljus i, men ett av dom var skadat och inväntar svar hur vi löser det, otroligt sega på att svara tyvärr.

Konstaterade även att troligen har jag haft grus eller dyl i min tvättvante som jag enbart använder till Golfen och minst huven är helt repad med tvättrepor.
Inget som inte går att lösa men inte direkt vad jag ville ha just nu.

Bilder kommer när tillfälle ges.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110506

Liten update ang. alla tvättrepor.
testade igår lite olika medel, trissor samt metoder men hittade inget som var 100%

Tänkte på det till och från idag, testade ultimate glaze från Concept igår eftersom det är till för fina repor/hologram.
Dock hatade jag det första gången jag testade pga dess konsistens, vattentypen.

Det stänker nått så in i helvete om man gör efter vad bruxis säger.
Så idag bland alla mina tankar tänkte jag att om man istället lägger på det med svamp, tunt, för att sen droppa ytterst lite på padsen kanske det funkar.

Testade när jag kom hem och drog på hörselskydd och dubbeltrissan.
Dra åt helvete vad effektivt det är.
Vi pratar microrepor, alltså sånt som alltid uppstår efter tvätt.
Har alltid kört med 3M 09376 machine polish för känsliga lacker/färger.

Glazen slår det med hästlängder :)


Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110512
AD-Tuning har skickat nya bakljus men såg att dom skickat till fel adress.
Detta pga att jag tidigare handlat av dom men skickat dom till min kompis i Laholm.
Skit med, ska se om man kan få dhl att ändra detta under morgondagen, hoppas hoppas :)

TM-tuning´s paket är väntat någon gång under nästa vecka enligt dom, vi får se.

Lyckades byta båda abs givarna som kom hem från tyskland igår.
31min från bilen stog på backen och till backen igen inkl. radering av felminne och momentdragning av hjul.
Nej dom satt inte fast :)
144kr inkl rek post för 2 givare, fynd.

Nämde tidigare att jag tog hem 2 uppsättningar VR spoilrar från Polen och hur dom verkade.
Mjuka och fina är dom men inte den passform jag ville ha.
Provar en från TM-tuning istället.

H7 xenon speedstarter beställdes igår från Humanhabit.se
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110522

Har haft mer än fullt upp sista tiden med både det ena efter det andra men ska försöka skriva ner lite.

Åkte in till Gärdet för lite picknick i VW anda.
Upptäckte på vägen dit att så fort jag stannade till vid rödljus eller övergångsställe hade jag tomgång på 1200v/min vilket jag aldrig haft innan, dock har min alltid legat på 800-850 men inget jag forskat i pga chip.
Men nu!
1200varv på tomgång, hade man växel i samt släppte upp kopplingen lite till ingrepp sjönk varvet till normalt men förblev på 1200 vid nästa ljus.
Muppigt
Sedan jag hämtade bilen sensommar 2010 hade jag ett fel som jag inte haft innan, ligger på 3an tex, gasar på, backar av på gasen för att 2sek senare stampa på igen, då är det fördröjning på responsen, mycket lite men det finns där, bilen kommer efter några 100 dels sekunder med kraft.
Av ovan anledning kollade jag efter fel i höstats men hittade inget.
Nu med bilen rullande kollade jag igen och sökte lite på nätet där ett flertal hade haft problem med tomgångsventilen.
Ur med ventilen och tvätta den i aceton, ingen skillnad.
Men efter att jag hade tvättat den åkte jag till Gärdet.

Så väl hemma klämmer jag med en tång runt slangen från ventilen till insug och tomgång går ner till normal nivå.
Ur med ventilen, kollar och kör den på 12v, inga problem.
Hittar även en ställskruv på den som är förseglad med låslack som jag pillar bort och stänger ventilen helt.
Ihop med allt och provkör, finafan :)
Men när bilen blir varm kommer felet igen, fast nu på 1100v/min
Ut med tång och klämmer slangen, ingen skillnad, hmm.
Bilen får för mycket luft men varför?

AKF systemet är bortplockat sedan innan och har ibland haft ett fel i minnet som har med tomgång att göra, men bilen har gått fint så inget jag brytt mig om.
Nu finns felet statiskt där och går inte radera.
Letar upp en kille som har spjällhus, tomgåmgsmotor samt AKF behållare liggande och han skickar allt till mig.

Dock tar det tid och jag är inte den som ger mig :)
Läser rep. handboken och kollar vinklar på gasspjäll, justerar in rätt.
Hittar kablar som ev. kan bidra till fel pga fukt etc.
Inget av det jag hittar hjälper.
Så för den 2 eller 3 gången river jag av gasspjället, plockar ner en hel del av det för att konstatera att axeln som löper genom spjället har för stort axialglapp, där ska vara ett glapp men knappt kännbart.
Detta var stort, så stort så spjällbrickan har bitvis legat mot huset och nött ner det.
Där var luftläckan som gjorde tomgången felaktig.

Nu hade jag ett annat spjäll liggande som jag provade plocka brickan från och montera i min, passade fint och tomgången ligger så fint på 750v/min :)
Dock var ju huset slitet på mitt så jag väntade på att det andra skulle anlända, vilket drt med gjorde efter ca 5 dagar.
Detta moddades som mitt gamla fast ett eller 2 steg längre.
Trösklarna som 2,8 spjällen har togs ner, men inte så mycket som ett 2,9 pga körbarheten tappas enormt mycket.
Vatten anslutningarna på ovansidan togs bort och spjället snyggades till utvändigt.

Fick lite spons från jobbet med lite olja inför olja och filter byte :)

Har haft ett OBD2 2,9 insug liggande som under flera år varit tänkt att moddas så det passar OBD1.
Idag kapade jag av halsarna på ett OBD1 2,8 samt ett OBD2 2,9, detta för att bultdelningen inte passar
Man ser på bilderna att 2,9 insuget har en större halsanslutning än 2,8.
Kommer även portmatcha detta till underdelen.
Det som ska göras nu är att kapa lite, slipa bort lite material och sen hitta någon som vill svetsa detta åt mig.

Beställde nya bakljus från ad-tuning i tyskland, vänster var trasigt när det kom fram och efter 1v skickande av mail hit och dit skickade dom 2 nya, fast till fel adress...
men men, dom är på väg hit nu :)

Gjorde en beställning från tmtuning och får mail förra veckan om att dom strålkastarna jag skulle ha inte kan levereras från tillverkaren.
Trött jag blir!
Gav ett annat alternativ till dom som jag inte fått svar på ännu men dröjer detta för länge, dvs inga delar innan bugrun, anullerar jag hela ordern.

Fick hem H7 xenon speedstarter från humanhabit i veckan, men ingen glädje av dom om jag inte har strålkastare.

Fick även ett paket från bollnäsbilvård med bla lite polermedel, menzerna, helt klart min nya favorit!

pics

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

201106

Det har varit många turer med både det ena firman och den andra.
Nya bakljus kom hem efter tidigare strul, ännu mer strul blev det som jag nämnde eftersom dom skickade till fel adress.
Men väl hemma så var allt frid och fröjd, men kanske blev jag inte riktigt nöjd med hur dom såg ut på bilen.
Upplever att allt blev lite väl mörkt, så jag beställde nya igen.
Denna gången skickar DHL dom till fel ställe i stockholm och i skrivande stund har dom befunnit sig på DHL´s sorterings central sedan 1 juni, trött man blir!.

Beställde delar av TMtuning och ca 1v innan sakerna ska komma får jag mail om att dom framljus jag beställde går inte få fram.
Snabbt ger jag dom ett alternativ men även detta nekas pga det är samma leverantör som inte kan skaka fram ljus.
tredje alternativet jag ger dom är att ge mig Hella ljus för samma pengar som InPro.
Robert på TMtuning ger mig motbudet att dom slår av 100$ på priset vilket är bra som tusan men jag dissar det pga att budget går helt åt fanders då.

½tim senare försöker han ringa mig, ser det för sent men ser att han skickat mail och har goda nyheter.
En felmärkt kartong innehåller dom ljus jag gav som andra alternativ och dom fick det bli, fel men för framtiden är det rätt :)

Han nämner även att han skickar sakerna asap och att jag bör ha dom inom 3 dagar, mycket riktigt dyker sakerna upp och även en bonuspåse som hade lite nyckelband, tröja och lite klistermärke i sig.

Inför att sakerna skulle komma och jag fått det bekräftat rev jag ner hela fronten.
Detta för att dels byta den kylfläkt som hade axialglapp och blåse en säkring ibland när kylfläkten gick på lägsta hastighet.
Sen även för att byta ut all original tejp runt kabelstammarna som var i behov av det, vilket jag gjort i övriga delar av motorummet.
Monteringen av nya xenon satser förenklades avsevärt när fronten var borta, nu kunde man gömma undan balastrarna bättre.

Passade även på att trixa till en luftanslutning för luftburken som sitter bakom luftintaget i nedre delen av stötfångaren på höger sida.

Mitt moddade gasspjäll har fått lite färg på sig, moddat med att ta bort lite skarpa kanter och räta ut rampen lite, detta för att det ska passa bättre ihop med 2,8/2,9 insuget som för övrigt ingen visat intresse att hjälpa till att svetsa ihop innan bugrun, det får vänta tills senare.

Lite pics på vad som hänt sedan sist då.
Bilder numera i garaget tas oftast med mobil, bättre bilder än "garagekameran, ixus 430, och vill inte ha systemkamera här ute ;)
Det får "duga"

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Sen är ju inte bilar mitt enda intresse heller utan datorer är med något som man pysslar med.
Fick ny mobil, eller köpte, och då var man tvungen att lägga lite tid på det med :)

Bild

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Kan då varna andra med att den frontspoiler som TMtuning säljer passar lika bra som dom 2 uppsättningar jag köpte från polen tidigare, same same typ.

http://www.tmtuning.com/HOME/catalog/pr ... oduct=1220" onclick="window.open(this.href);return false;

Tråkiga är att dom säljer den som om det vore original kvalle, det är det inte.

Min gamla åker på tillsvidare så köper jag ny via jobbet istället.
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Glömde delge alla min "kupp" jag utförde sent igår.

Stora speglen som jag monterade på höger dörren kommer från en cab från us
Dvs. inpräntat på glaset är texten att saker i spegeln kan verka större än dom är.

Sög ju att ha en sån, sen att det var fel toning på glaset var ju rent skit med.
Nytt glas ca 600 på firman, sen att reda ut vilket det var med rätt toning och passform är mer än lätt.

Så kom min fru hem från ett bröllop i Luleå igår och jag stod och tittade lite på hennes Passat -97a
Hmmm
Vänta nu, hon har stor högerspegel ju!
Kan det vara...
Kan det?
Måste prova, så fram med plastkil och bända ur glaset och in till Golfen.

Lycka, samma glas :D
Användarens profilbild
Sjöqvistan
VR6-mentor
Inlägg: 828
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
Ort: Nyköping

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Sjöqvistan »

Alltså hur fan lyckas då få bilen så jävla blank! Ge mig tips från grunden...tack! :o Du är ju helt sjuk med polermaskin...kanske skulle kidnappa dig och sätta ut dig i mitt garage en vecka eller två 8)
Kör:
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01

----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.

http://www.garaget.org/Sjoqvistan
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20110616

Inte träffade man så många från VR6.nu på bugrun men jag gjorde inte heller så mycket väsen av mig heller 8)
Dock träffade jag Micke Andersson här från forumet vilket var en mycket trevlig ny bekantskap :D

Efter velande hit och dit ska jag nu byta tank på bilen eftersom den gamla inte mår så bra efter tidigare incident som finns beskrivet tidigare i tråden.
På väg hem från bugrun upptäckte jag även att soppapumpen verkar mer eller mindre sjunga på sista versen och får ersättas av något annat.
En original finns på hyllan men den är med gammal och rullat okänt antal mil så en ny känns som ett säkrare val.

När man byter tank förenklas allt om man lyfter ner bakaxel och gör man det kan man lika väl byta bussningarna till dito eftersom dom gamla suttit sen -94...
Inga oljud från dom idag men jag vet hur dom brukar se ut när man väl inspekterar dom närmare.

Har sedan tidigare erfarenheter av andra bussningar, Bonrath, på min gamla MKII 16V som synts tidigare här i tråden, dock var inte det positivt vad det gäller hur bilen var att köra över ojämnheter, väghållning fanns det inget att klaga på dock.
Det small något så in i håvete!

Dock har jag en polare som köpte bussningar som vi monterade på hans Skoda Octavia RS och när jag körde bilen sen blev jag helt paff, inget ökat ljud alls men galet mycket tightare chassiet blev :D

Så idag beställde jag bussningar från Strongflex tog då dom röda.

Ett par bilder från småvägarna jag åkte hem från bugrun i söndags

Bild

Bild

Sen en bild som syntes innan men var inte monterad, mugghållaren till mittkonsolen

Bild
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Fjelltrone skrev:Alltså hur fan lyckas då få bilen så jävla blank! Ge mig tips från grunden...tack! :o Du är ju helt sjuk med polermaskin...kanske skulle kidnappa dig och sätta ut dig i mitt garage en vecka eller två 8)
Sen i höstas är ju bilen lackad och det hjälper ju till men det är ändå en svart bil som kräver nästan extrem omvårdnad för att i mina ögon se bra ut.
Enda som finns att säga är att polera och ta aldrig i något som är dammigt på lacken, repor kommer ändå men kanske inte så kraftiga :evil:
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

Funtar antingen på att beställa den till mig själv eller att kanske vi ska se över hur våra tröjor som finns ser ut.

Bild
Användarens profilbild
Sjöqvistan
VR6-mentor
Inlägg: 828
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
Ort: Nyköping

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Sjöqvistan »

Ronnie Mattsson skrev:
Fjelltrone skrev:Alltså hur fan lyckas då få bilen så jävla blank! Ge mig tips från grunden...tack! :o Du är ju helt sjuk med polermaskin...kanske skulle kidnappa dig och sätta ut dig i mitt garage en vecka eller två 8)
Sen i höstas är ju bilen lackad och det hjälper ju till men det är ändå en svart bil som kräver nästan extrem omvårdnad för att i mina ögon se bra ut.
Enda som finns att säga är att polera och ta aldrig i något som är dammigt på lacken, repor kommer ändå men kanske inte så kraftiga :evil:
Min motorhuv börjar fan se ut lite som din gjorde, har försökt att polera upp den (tvättade av den med avfettning, sen blev de rubbing, lackskydda den, vax och sen till sist meguiar´s ultra compounder), men den är fortfarande lite sliten. är rädd att jag tryckte lite för hårt med polermaskinen:(
Kör:
Golf III VR 6 Syncro -96
VW Bora 1,6 -01

----------------------------
Kan läsa av felkoder OBD II/CAN-BUS/CANBUS till vw, audi, skoda och seat.

http://www.garaget.org/Sjoqvistan
Användarens profilbild
nosisfun
Moderator
Inlägg: 816
Blev medlem: tis 19 apr 2005, 22:50
Ort: skottorp / jönköping

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av nosisfun »

Ronnie Mattsson skrev:Funtar antingen på att beställa den till mig själv eller att kanske vi ska se över hur våra tröjor som finns ser ut.

Bild

jag är på

den är ju hur cool som helst :)
mk2 vr6
Användarens profilbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
Inlägg: 1166
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 20:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av Ronnie Mattsson »

20100618

Fick rivit ner tanken och det syntes att tanken hade fått vakuum behandling :wink:
Konstaterade även att jag hittade rost, se på tusan 8)
Detta räckte med att skrapa fram så långt att jag kom till frisk plåt under gummimassan och sen köra med 3M´s svarta roterande krull för att sen grunda med rostskyddsfärg, toppade av med bodyspray.

Tittat på lite olika lösningar vad det gäller soppapump, finns komplett nya inkl givare etc. att plocka hem för ca 8-900 inkl frakt.
Inbyggnadspump i gamla huset från 400-1500ca
Sen finns det nya original...

Fick paket i brevlådan från wagenwerks som avnjutits i soffan :)

Pics

Bild

Bild

Bild

En bild för att här ser man tex att rost är ovanligt
Bild

Bild

Bild

Såg även att jordkabeln till tanken var av
Bild

Bild

Hjälpredan som hittades i ett dike, rejält med värme underlättar
Bild

Wagenwerks
Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
MickeAndersson
VR6 Guide
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 19:46
Ort: Gamleby

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inlägg av MickeAndersson »

Alltid lika kul och intressant att läsa dina inlägg, som jag hela tiden sagt Ronnie, jag älskar din bil som fan!! Det var väldigt kul att lära känna dig på Bug Run, hoppas vi ses snart igen!! :)

Mvh
Micke
Låst