Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Här skriver du om ditt projekt

Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:52

Av olika anledningar är mitt projekt tillbaka där det en gång startade, VR6.nu.

Projekt tråden här rör min VR6a som köptes i Örebro 20050305.
Jag hade sedan några månader tillbaka letat VR6a och då en vit som var nyare än -93 eftersom jag ville ha coilpack, kraven var även ac, 5dr och det fick inte vara en plastraket.
Uppskattningsvis tittade jag på ett tiotal bilar som alla lovade guld och gröna skogar, så var inte fallet.
Allt mer eller mindre kändes halvruttet för mycket pengar, dyraste bilen har jag för mig begärdes 65k för.
Dock under hela denna tiden fanns VR6an i Örebro, dock var den svart men i övrigt var det rätt.
Det som ställde till det var att det fanns inget telenummer och killen svarade inte på mail.
Bilderna gav inget tydligt regnummer så efter lite snokande på jobbet och uteslutningsmetod via bilregistret hittade jag hans mamma som var den enda med en svart VR6a i örebro 8)
Efter ett samtal dit fick jag veta att sonen jobbade som lastbilschaufför och hade glömt lägga in telenummer, men det fick jag.

Nog om det, bilen hämtades 20050305 i tron att det var en svart metallic, på hemvägen vid en pisspaus insåg jag att det var en solid svart.
Ridå, bilen var tänkt som en året runt bil.

Väl hemma började arbetet med att gå igenom bilen och se vad som var akut dåligt.
Grill och sidoblinkers fick anskaffas.
Gav upp och rengjorde bilen grundligt för att sen ge den en liten rekond.

Bilder från när den kom till jobbet samt efter första tvätten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Notera sista bilden och lägg den på minnet när fler bilder kommer, för huven lackade jag aldrig om utan enbart polering, om och om igen.
Nu är den iofs lackad, men men.
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:52

20050312

Sukten efter en sänksats var stor och man letade som en gam efter nått att hänga på.
20050311 dyker det upp en annons på gtiklubben om coils i Norrköping som enligt ägaren varit monterade på ett projekt men aldrig varit körda.

Märket hade jag aldrig hört talas om, Patec, Holeshoot serien.
Efter lite sökning på nätet visade det sig att tmtuning sålde dom till priset ha ca 6800kr + frakt.
Killen begärde 3000.
F*n taget, gjorde upp med han att jag kom samma dag, åkte inom Slöddertälje och hämtade flickvän och söderut begav det sig.

Mötte upp en trevlig prick och bytte tillhörigheter.
Mycket riktigt var det som han sa, nyskick.

Dagen efter var det montering och nedan bilder på det.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:53

20050325

På vägen till jobbet denna dag upptäcker jag halvägs att det ryker lite lätt bakom bilen och 3sek senare bolmar det!
Varningslampan tänds för låg nivå och första tanken som slår mig är toppackning.
Lägligt nog finns Shell i Slagsta 100m från mig så lyckas rulla bilf*n dit för att poppa huven och kan lugnande kontatera att det är ena slangen mellan värmepaket och toppen som spruckit.

Lite buntband så är den tät dom sista km till jobbet.
Dock när slangen ska bytas går rörstumpen av på värmepaket, inte hela utan ca 50%, illa nog men lyckas få på en slang dår som passar bra och det håller sig tätt och fint.

Passade även på att montera dioder till larmet i klädslarna till a-stolparna, defa-defekt larm satt i vid köp.
Plockade även ut styrdonet för kontroll om det var med löst chip eller ej.



Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:53

20050329

Gjorde lite rekond och hade vid köpet noterat ett fel på varvtals givaren som hade loggats som sporadiskt och efter lite
letande hittade jag lite kablar som inte så så bra ut.
Hölje skadat och troligen gick det vatten in och störde signalen för felet kom direkt när jag hade vatten i motorrummet.

Bild


Bild


Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:53

20050402

Jag hade tur!
En del säger jag brukar ha det :wink:
Polaren köpte en Supersprint slutdämpare men vid ankomst var paketet skadat och en stor bula i dämparen.
Han gnäller om detta och fraktaren menar på att beställ en till och skicka fakturan till oss.
Han gör så och får den nya, packar upp och ser då att hmm dämparen ska se ut som den fått en smäll 8)
Nu hade han en extra.
Den tjatade jag om såklart och vips satt den på min kärra :P



Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:54

200504040

Hetaste sommarhjulen kommit på, följde med bilen och uppvisade sjuk obalans.
Fälgarna ovala och skulle säljas.


Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:54

20050423

Hittade en kille via blocket som hade ett par bakljus som var lite svårsålda.
Detta troligen för att dom hade en kromkant runt själva lyktan och inte svart som andra hade.
Dock gillade jag den lite sotade övre delen till skillnad mot vad alla andra skaffade då, M3 look.

Jag köpte dom nya i kartong för om jag minns rätt 600kr :)
Åkte direkt till jobbet och maskade upp dom och målade mattsvart.
Sen var det till att dricka kaffe och troligtvis surfa lite tills färgen var torr och jag kunde ge mig ut i Västberga industri område för lite bildbevis.

Titta även lite närmare på bilderna för märket i dom bakre midjelisterna är bytt :wink:
Detta för att efter inköp och man var på väg hem från jobbet så dök det titt som tätt upp beemers e36or med m3 paket och tingel tangel i och skulle rejsa, *suck*
Jag är inte den som spontan rejsar och inte i rusningstrafik.
Rejsa/leka kan jag göra och gör med folk jag känner.

Så jag bytte ut detta lilla märke och vips slapp man aporna :twisted:

Vid ett senare tillfälle på någon tillställning vi var på var det någon som sa så polaren hörde det:
"ää det är bara en GT, inget å bry sig om" :wink:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:54

20050606

Då var det dags att byta ut lite högtalare i bilen till något som förhoppningsvis var bättre.
Fick tag i ett DLS MS6 kit till framsystem.

Valde att montera diskanterna i brädan i dom adaptrar som redan satt där, dock lite modifierade för att acceptera diskanterna.
Dörrplåt fick masseras för att magneterna skulle glida förbi utan problem.
Av någon outgrundlig anledning har jag inga bilder på 6" i dörrarna...

Samtidigt som detta gjordes sattes aluringar in i kombinstrumentet, jag valde borstad finish.
Köpte av en kille i Uppsala via blocket och har för mig det gick loss på 80kr inkl frakt :)
Som man kan se på bilderna var glaset repigt framför instrumenthuset, nån dumskalle hade väl åkt med någon sketen SE mobil liggande där som i sin tur skapat repor.
Så kan man inte ha det!
Våtslip och sen polermaskin med autosol 8)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:55

20050601-20050831

Under denna tid hände lite av varje och dom bilder jag hade var enstaka så jag bakade ihop det.

Nya strålkastare köptes av en kille i Munka Ljungby, strax utanför Ängelholm i Skåne, för er som inte vet 8)
Hella upgrade, MKIV style.
Dessa xenon konverterades med D2R lampor och styrdon, från tidiga Audi A6.
Passade även på att köpa adapter brickor för H7 strålkastare som D2R lampor passade perfekt i utan meck och bocka trådar och skit :wink:

Sen är jag den där typen som inte gillar "det är bara..."
Alltså xenon inkoppling som pluggas direkt i lampsocklen tex
Nää jag vill göra det, hmm, ja så nära original det skulle kunna vara om det funnits original :)
Så separata relä för höger-vänster sida, även helljus.
Sen även en extra kabel som jag bryggar i kabelstammen när man byter strålkastare för att besiktiga bilen, plug-and-play.

Jag hann besöka BugRun, detta för första gången på 4år.
Anledningen till att jag hade uteblivit innan var brist på intresse av bilar, jobbet var mer eller mindre jobbigt, konstiga chefer tär på krafterna...
Man fick en hel del nya polare inom bilsvängen i sthlm under bugrun som ännu känner och en del av dom är man riktigt tjenis med 8)

Jag fick oväntat sålt dom gamla hjulen fortare än jag väntat mig och var tvungen att stoppa på nått.
Jag hittade då något sista lager skrapet hos Infosite och fick ett extremt bra pris med Fulda 205/40-17 som sattes på Mille Miglia (kommer inte ihåg modell) 8x17" ET35
Detta strax innan det var midsommar och vi åkte söderöver för firande och lite semester.

Vi tog bilen till Danskt territorium och snurrade bort oss i Köpenhamn i jakt på tivoli, slutade med att jag var förbannad på danska kärringar i Opel Corsa bilar som rökte cigarr och såg inte var dom körde, men till slut körde vi rakt på tivoli, glädjeskrik i bilen 8)

Dock kom min flickvän på att det skulle ju varit bra med gps!
Bara nicka och hålla med 8)
Vi åkte via Helsingborg-Helsingör och sen kustvägen ner till kärringarna i Corsorna.
Har man inte åkt den vägen ska man testa det för attans så fint det är.

Insug och ventilkåpa plockades av och slipades ner för att poleras, skitjobb var det men ganska blankt blev det.

Jag hade varit i kontakt med Jörg som då var ganska ny med sitt Powerchip, han ringde med andan i halsen i fredag och skulle byta chip i min bil.
Efter lite konsultation dök han upp hemma och plockade ur sin utrustning och sen moddades det styrbox på mitt databord.
Skum känsla var det måste jag säga.
En tysk som pratar svengelska med mig, hans mobil ringer, han börjar så smått vara vänlig som jag uppfattar det för att 10min senare nästan gå upp i falsett och använda stora tyska ord ljudligt.
Han hade någon dispyt med sin ex.fru
Chipet kom i och mager rycken som bilen hade innan försvann till 50%



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:55

20060724

Sorry men hittade lite bilder från när det drogs kabel i bilen. detta för steg bak samt högtalarkabel fram till alla dörrar.

RF steget på bild användes aldrig utan jag hittade ett DLS CA51, bland dom sämsta steg jag ägt och då har jag plöjt genom ganska många sedan 1992.
4mån efter beg inköp lägger steget av.
Plockar isär det och konstaterar att kretskortet vid strömförsöjningen har brunnit.
Ledningsbanor av, lagade detta med att göra nya av kabel och lödtenn.
Efter 1v sticker kretskortet på ett annat ställe.
Då var det bara riva ur skiten och kasta på soporna, där det hör hemma!

Efter detta letade jag steg under en tid och efter att bilen ställdes av kom jag över ett DLS A5 för fyndpengar!
Monteringen dröjde dock för under höst/vinter gjordes andra jobb som jag återkommer till.

Sony basen på bild byggdes i en 27lit sluten låda med lutande vägg av 16mm spånskiva, lim och lite grabberskruv.
Basen skiftades mot tidigare visad RF 12a i flera olika omgångar men Sonyn var den som lät bättre av dom 2 och sitter i än idag.




Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:55

2005 - Säsong över
Efter detta är det inte mycket till bilder som togs på flera månader.
Dock samlar jag ihop lite nedan från det sista som gjordes.
Bilen skruvades ner ett par cm till inför besöket på bland dom sista En Dag På Racerbanan på Kinnekulle (kanske var sista?)
Bra var det inte men ack så roligt vi hade både dit och hem 8)

Hittade sen bilder på en miniträff av och med vr6.nu medlemmar, kanske känns en del igen där.
Lite bilder från kvällen innan kullen när bilen var färdig putsad och coils nerskruvade.
Sen lite pics från kullen och sist ett filmklipp från åkturen dit.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


På väg till Kinnekulle ;)

Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:58

Har inte med bilen att göra alls utan mer om mina bilar.
Hittade en sida av en slump och bland arkivbilderna hittade jag 2 bilder på min gamla 16V.

Bilderna länkas in från http://ksimotorsport.se och skulle ägaren där ha något mot detta får han/hon säga ifrån ;)

Bugrun 1999
Bild


Bugrun 2000
Bild

Mer info/bilder finns på garaget:
http://www.garaget.org/?car=115445
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:58

20060205

Under sensommaren hade jag tur, en arbetskamrat hade flyttat ihop med sin flickvän och sålt ett av deras hus, problemet nu var att dom hade för mycket saker.
Detta inkluderade även en bil som jag fick bara dom slapp ha den på tomten.
Kanon eftersom jag saknade nått att halka runt i.
Här kom Sture in i mitt liv.
En välsliten Audi 100 2,3 -90 som på mätaren gått 17k mil, vägmätaren hade stått still i 8år.
Rejäl tvätt inne som ute.
Stötdämparbyte fram, handbromsvajer fick bli ny och en uppsättning dubbhjul, sen var vi redo att möta vintern.

Hösten kom och bilen skulle ställas av.
Samma måndag jag åkte till jobbet och hade tankar på att ställa av bilen händer det en grej.
I trafikljuset precis vid jobbet hamnar jag bakom en annan bil vid rödljus, killen i bilen framför står ca 1-2m framför vita linjen.
Vi båda ska svänga höger och från vänster kommer det en bil som har grönt ljus.
Av någon anledning får killen framför mig för sig att han står för långt fram och måste backa.
I med backen och rullar bakåt, jag hinner inte skicka i backen utan bara börja tuta vilket han inte hör, tittar bakåt gör han inte heller!
Eller jo när det tog stopp tittade han :evil:

Vi for ut båda 2 och han bedyrade hur ledsen han var.
Jag är inte vidare hetlevrad numera och menade på att sånt händer den bäste.
Vi kollar på bilarna men kan inte se att det tagit någon skada, jag uppfattade hela tiden som att han tog min bil i mitten.

2 dagar senare går jag förbi min bil i källaren där den stod avställd och ser att näsan på höger framskärm är tryckt, satans!!
Eftersom det inte var några skador bytte vi aldrig nummer och jag tog inte reg. nummer heller, korkad man är.

Bild

Under denna vinter skulle 2 större saker åtgärdas.
Värmepaket stod först på listan, dock gjordes inte någonting med bilen innan nyår.
Jobbade och samlade stålar mer eller mindre :)

Men så kom 2006 och flummet från jul och nyår la sig, man började inse att vintern kan vara kort om man har lite att stå i.
Februari månad börjades det att riva bräda och krockbalkar.

Bild

Bild

Under bytet passade jag även på att få lite färg på krockbalken som bekant är rå original.
Svart passade fint :)

Bild

Bild

Sen efter torkning var det väl mer eller mindre dags att montera ihop efter att dom flesta kablar hade fått sig lite med ljudisolering.

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 20:59

20060212

Nu var det dags att börja riva topp och låda.
Anledningen skrev jag tidigare om men drar det igen.
Vid inköp såg jag att det fanns olja som fuktade på höger sida mellan topp-block, VR syndrom.
Dock blev detta värre och värre efterhand som jag bytte olja.
Något oljud från kedjor kunde jag inte höra innan, dock tackar man sig själv att man bytte för det var på tiden.

Jag hade innan detta pratat med Frasse (polomannen) och han hade i sin tur en kille han kände som renoverade toppar till bra pengar.
Min tanke var att när jag ändå bytte toppackning så skulle toppen med ses över.
Det som skulle göras var riktplaning, mira fräsa ventiler, sleeva styrninarna och snygga till grytan under ventilerna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Re: Ronnies Golf VR6 -94 (repost2)

Inläggav Ronnie Mattsson » tor 16 jun 2011, 21:00

20060521

Efter att motorn påbörjades var jag iväg med toppen till Frasse, någon vecka senare.
Sen går tiden, den går och går.
Jag jobbar på med lite extrajobb så kulorna börjar forma pyramid 8)

Så en vecka kommer det folk från Hammarby (huvudverkstaden) och vi får en misstänkt massa beröm, vi ror iland en budget för 13 mekar på 9 gubbar, kunderna har inte varit så nöjda som dom är nu etc etc

Kul tyckte vi alla såklart.
1v senare kommer 3 herrar från samma ställe, dödspatrullen...
Vårt ställe ska läggas ner eftersom vinsten på sista raden är endast 50k/år.
Konstigt när vi inte är fler och har en lokalhyra på 3-3,5mille/år.
1v har vi på oss att packa ihop, dagen efter detta besked ska vi lämna in önskemål om vart vi vill jobba vidare.
Hammarby sätter jag inte min fot i sa jag direkt.
Så det fick bli Bromma, dock är det inte nått att drömma om, åka från Södertälje till Bromma...
Men jag såg det som så att Bromma skulle jag inte vara fast i alls utan leta annat under tiden men säkra inkomsten under tiden.

Men nu blev det väldigt bråttom.
Det var ett jäkla tjat på Frasse som i sin tur tjatade på snubben som skulle fixa toppen.
Det löste sig till slut men jag tror jag jobbade i runda slängar 20tim/dygn.
Ett par gånger mot slutet åkte jag inte hem utan sov i vilorummet på jobbet.

Lite delar hittade hem
Bild

Bild

Bild


När jag ändå var igång passade jag på att fixa lite mer.
Framrör och downpipe portmatchades.
Även grenrören portmatchades men hittar inga bilder på det alls tyvärr, dock är det samma jobb som detta:
http://www.vwhowto.com/vwhowto/guide-view.cfm/id/74/

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Resultaten av lite rengöring samt färg på startmotor, som även fick ny kabel, generator och växellåda.
Toppen fick också samma färg men i stridens hetta blev det inga bilder på det där.
Men dom som sett bilen på närmare håll vet att färgen håller mycket bra :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ronnie Mattsson
Site Admin
 
Inlägg: 1165
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 21:24
Ort: Sorunda

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron