Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inlägg av VWallin »

Bild

Vet inte varför jag inte har haft bilen upplagd här tidigare men bättre sent än aldrig.

Bilen är i grunden en Golf GTI 16v -88 och det är min första bil som jag köpte för ungefär 7-8 år sedan. Körde den 1 sommar sen tänkte jag bygga
om till 1.8t men det projektet avbröts pga brist på garage och pengar.
Efter detta så stod bilen still på en gräsplätt i närmare 3 år tills hösten 2009
när jag fick en nytändning.

Köpte mig en donatorbil (golf mk3 -93 med abv motor) och blev klar med bygget i slutet på maj 2010 och bilen fick åka på bugrun. Hade hört det sedvanliga rasslandet från kedjorna under hela hösten och tänkte då självklart fixa detta under vintern. Bilen blev för övrigt reggad i september med denna motor :)

Gjorde ett komptest som såg bra ut sen gjorde vi ett till med en testare som faktiskt funkade och det var inte alls kul :( runt 7-8kg på alla cylindrar + helt färdiga kedjor, spännare och skenor. började kolla på toppen och hittade kassa styrningar kassa tätningar osv.

Då beslutade jag att hitta en annan motor i bättre skick än att jävlas med den gamla. December 2010 fick jag hem en ny motor som faktiskt hade komp. Den såg inte så rolig ut dock :S

Bild

Har lagt ner sjukt mycket tid på rengöring och uppfräschning i väntand på en stororder från USA på alla delar jag behövde. Då blev motorn i detta skick.

Bild

Igår kom äntligen alla nya delar till motorn och det blev en hårdkörare till strax efter 24 inatt. Det som blev gjort var montering av nya kedjor och allt som hör till, bröstkåpor, nedre insug, grenrör, alla nya termonstatdelar, grenrör, tråg och lite annat smått. Såhär ser det ut just nu.

Alla nya delar.
Bild

Bild
Bild

Billet crackpipe ftw!
Bild
Senast redigerad av VWallin den fre 20 feb 2015, 09:52, redigerad totalt 8 gång.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

Alltid undrat varför man byter crackpipen?
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Därför att den går sönder om man tittar styggt på den. Visste om detta när jag skulle ta bort den men den gick ändå sönder på flera ställen fast jag var väldigt försiktig.
Användarens profilbild
veärsex
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1627
Blev medlem: lör 10 jun 2006, 19:31
Ort: Sthlm

Inlägg av veärsex »

VWallin skrev:Därför att den går sönder om man tittar styggt på den. Visste om detta när jag skulle ta bort den men den gick ändå sönder på flera ställen fast jag var väldigt försiktig.
Samma här. Skulle byta en slang på den och den surnade till och gick i tusen bitar. Ny på VAG var inte så dyr iofs och håller nog ett par år till, men din ser ju ganska cool ut om inte annat, precis som bilen. Flygplansaluminium är dom gjorda av läste jag nånstans.
Golf vr6-93
Användarens profilbild
gnytt
VR6-mentor
Inlägg: 981
Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
Ort: Kristianstad

Inlägg av gnytt »

Blev det ingen överladdning?

Mvh/ Kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Ja det ser ju helt klart bättre ut med alu :)

Nä ingen överladdning just nu, blir fattig student nu i 1 år och då
räcker nog inte ekonomin till. Speciellt inte med bolåneräntan som går uppåt.
Har ju en hel del grejor liggande till det ändamålet så det är ju inte allt kvar iaf :)
Senast redigerad av VWallin den tor 17 mar 2011, 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Så ser det ut efter igår kväll, klar att lyftas på plats men hungern tog överhand så jag for hem istället :)

Bild
Användarens profilbild
gnytt
VR6-mentor
Inlägg: 981
Blev medlem: tis 19 feb 2008, 03:11
Ort: Kristianstad

Inlägg av gnytt »

Jo fy tusan, tur man låste räntorna,fin blev motorn i alla fall :)

Mvh/ Kibbe
Golf mk2 vr6 (reggad och klar dec -09)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 121180&p=1
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Igår kväll fick jag dit hela paketet men ingen uppstart för jag började må illa och på väg hem så fick jag stanna och kräkas. Så vi får se hur mycket det blir gjort, med min tur lär jag väl bli liggande hela helgen.

Bild
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Idag mådde jag lite bättre så det blev lite gjort. Den är nu uppstartad :D
låter lite från lyftarna men det är inget ovanligt eftersom den stått ett tag.
lär nog försvinna helt bara man får köra lite.
http://www.youtube.com/watch?v=mNb1sbkcl2c



Bild
tobbe80
VR6-mentor
Inlägg: 674
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 22:28
Ort: Borås

Inlägg av tobbe80 »

VWallin skrev:Igår kväll fick jag dit hela paketet men ingen uppstart för jag började må illa och på väg hem så fick jag stanna och kräkas. Så vi får se hur mycket det blir gjort, med min tur lär jag väl bli liggande hela helgen.

Bild
fint det där, men du glömde tvätta upp maskinrummet va :wink: skulle du ju passat på fixat med när skiten va ur .
Golf 3 VR6 -92 / Golf 3 VR6 -93
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Har inget vatten i garaget så jag måste göra det sen :( Men det är högt på priolistan!
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Idag blev det en provtur!

Bild
mathias
VR6 Till 1000
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre 07 jul 2006, 01:41
Ort: arvika

Inlägg av mathias »

Tuff bil.
Show us the meaning of haste
VWallin
VR6-mentor
Inlägg: 860
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Inlägg av VWallin »

Bytte kylare igår så nu är kylsystemet tätt, provade an annan
box också för att försöka få bukt med mina små motorproblem.

Den tvekar på gas när man står och tomvarvar och den tvekar även när man ska starta. Har beställt mig en ny felkodsläsare så jag får väl se vad den säger men det är mycket märkligt. Ska prova byta tps och kamlägesgivare också och se om det hjälper.
Skriv svar