Golf 3 VR6 1992 - Turbobygge

Här skriver du om ditt projekt
Skriv svar
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Golf 3 VR6 1992 - Turbobygge

Inlägg av areez »

Har införskaffat mig min första VR6a.
Denna ska jag försöka få rullande och fixa iordning så den
kan gå genom Bilprovningen.

Den har stått i nästan 3år hos förra ägaren och har därav rostat
"lite" i bromsar osv... :)
Men som tur är ser plåtdelar mycket bra ut och ingen rost i sparklådor
osv...

Anledningen till att bilen blev ståendes var enligt han att den inte gick
på alla cylindrar och att det var en trasig topplockspackning.
(Övertryck i kylsystemet)

Det jag börjat med att fixa är kylsystemet.
Har bytt:
Termostathus med all plast som hör till det (var sprucket och dåligt)
Termostat
Kylarlock samt alla tätningar och givare som sitter i termostathuset.

Haft av ventilkåpan för koll och byte av ventilkåpspackning och insugspackning.

Det som står på schemat ikväll är oljebyte och bränslefiltersbyte
samt bygge av öppet filter.

Här följer lite bilder:

Bilen som den ser ut just nu
Bild

Motorn:
Bild

Inredningen (som är i mycket tråkig blå färg):
Bild

Skärmbreddare som är halvt som halvt uppfixad med Megiuars Trim Detailer:
Bild

Skärmbreddare bak som ej är fixad samt fram som är fixad.
Blir stor skillnad med detta mysiga medel:
Bild
Bild
Senast redigerad av areez den ons 27 feb 2013, 10:29, redigerad totalt 4 gång.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Meguiars Trim Detailer.
Det där är väl gjort för typ 2 veckor sedan och det ser precis lika
bra ut nu som då, trots att bilen alltid står ute i sol och regn mm...
Användarens profilbild
Sjöqvistan
VR6-mentor
Inlägg: 828
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 19:13
Ort: Nyköping

Inlägg av Sjöqvistan »

De där måste ju beställas!! Lägger in en order nu och testa Meguiars Trim Detailer. Tack för tipset...
Användarens profilbild
z-vr6nitrous
Moderator
Inlägg: 3340
Blev medlem: lör 14 feb 2004, 20:27
Ort: Varberg

Inlägg av z-vr6nitrous »

Fjelltrone skrev:De där måste ju beställas!! Lägger in en order nu och testa Meguiars Trim Detailer. Tack för tipset...
concept vista är bättre ,bara ett tips
vill du ha polerat din bil?
jag nås på tel:
[shadow=yelow]0706-903247[/shadow]

sponsorer:
http://www.streetpower.se
http://www.usrallyteam.com/
http://www.twsdack.se/
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Håller på bråka med bultarna på okhållaren bak,
krävs inte mycket för att man ska dra dom jävlarna runda :D

Men har fått loss den nedre genom att banka på en 15mm hylsa,
då lossnade den direkt. Sitter inte hårt men tillräckligt för att inte
insex hylsan skall funka.

Den övre får man väl kapa loss som man gjorde med båda på andra sidan.

Så fort bromsarna är klara blir det oljebyte.
Sen provkörning för första gången :)
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Blir nog storfix och reparation av denna.

Jag gissar på att topplockspackning är kaputt.
Det blir sjukt högt tryck i kylsystemet bara efter 1 minuts körning.
samt att det ryker från expansionskärlet när man har bilen igång.

Någon som har tips på en liten guide om hur man gör det själv ?
Användarens profilbild
Kroll
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1482
Blev medlem: fre 07 okt 2005, 22:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Kroll »

Hur har du märkt att det är högt tryck? Trycker den ut vatten genom sidan på expansionskärlet?

Vad är det som ryker från kärlet? Ånga, avgaser eller ngt annat?
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Luktar inte avgaser, jag tycker det ser ut som ånga.
Men är det normalt ?

Märker att det är högt tryck då övre kylarslangen blir hård
som sten. Men har inte kört bilen till full arbetstemp än så termostaten
har inte öppnat sig.

Sen när man lossar locket så pyser det riktigt mycket.
Nej kommer inte ut något ur expansionskärlet.

Kan det kanske vara så enkelt som luft i kylsystemet ?
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Testade bilen med Vag-Com idag.
Dessa fel kom fram.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 021-906-258.LBL
Part No: 021 906 258 A
Component: MOTOR PMC 1

4 Faults Found:
00518 - Throttle Position Sensor (G69)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-10 - No Signal - Intermittent
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 1H0 907 379 A

2 Faults Found:
00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
35-00 - -


Får 2 olika fel på lambdasensorn men dyker inte upp igen nu efter att jag nollställt koderna.
Men får se om den dyker upp efter lite körning igen.
Den första koden vad tror ni om den ?

Den sista vet jag är för att motorn var avslagen.
heika_
V.I.P
V.I.P
Inlägg: 1580
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 22:10

Inlägg av heika_ »

areez skrev:Testade bilen med Vag-Com idag.
Dessa fel kom fram.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 021-906-258.LBL
Part No: 021 906 258 A
Component: MOTOR PMC 1

4 Faults Found:
00518 - Throttle Position Sensor (G69)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
03-10 - No Signal - Intermittent
00513 - Engine Speed Sensor (G28)
03-00 - No Signal
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: None
Part No: 1H0 907 379 A

2 Faults Found:
00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
35-00 - -
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
35-00 - -


Får 2 olika fel på lambdasensorn men dyker inte upp igen nu efter att jag nollställt koderna.
Men får se om den dyker upp efter lite körning igen.
Den första koden vad tror ni om den ?

Den sista vet jag är för att motorn var avslagen.
första koden du hade där fick jag bort efter ja fixat ett jordfel mellan motor och batteri.
men som sagt åk ett tag o se sen om de är nåt.
eftersom de kanske är första ggn du kollar felkoder så finns dom ju kvar sen tidigare.
VW Golf vr6 Syncro variant -97
VW Passat Variant DSG 2.0 TDI -12
VW Golf Mk2 GTI 16v 2.0 ABT -88
VW Golf 6 variant 1.6 tdi bluemotion -11
Garaget.org/Heika_
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Ok för jag hade dragit åt jordkabeln för löst så bilen
inte startade, kan nog komma av det.

När det gäller trycket i systemet kan det bero på kylaren ?
Såg igår att när jag trycker på övre kylarslangen när allt är slutet
och hårt så läcker det lite någonstans i fronten, tror det kommer från kylaren.
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Har pysslat lite med det inne i bilen idag.

Ordnat upp kablarna efter någon nisse som trott att
man kunde koppla som man vill inom bilstereovärlden :D
Kopplat om 2 kablar så stereon dog när man startade bilen.

Sen har jag bytt dom 2 små lamporna till instrumentbelysningen
till en hel radda med dioder, altså en diodslinga.

Lyser mycket bra och jag gillar mer när det lyser vitt än grönt :D

Det sköna var att diodslingan gick att trycka ner i original utskärningen
och den sitter riktigt bra där också.

Här är en bild, men ser inte riktigt bra ut på kort. Är jämnare belysning irl.
Bild
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Sen vad tycks om mina blinkers.
Dom är inte hemmatonade utan köpta såhär.
Hade tänkt mig något halvtonat när jag beställde svarta på jobbet. :P

Har röktonade hemma också men vad tycker ni om dessa ?
Bild

Samt här har ni ett smakprov på fälgarna.
Är bara lackade en vända nu och färgen är matt om ni inte ser det på bilden :D Tycker det passar bra med guldiga fälgar till VR6an.
Däckena ska bytas om ni undrar över det :D
Bild
areez
VR6-mentor
Inlägg: 545
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 17:45
Ort: Märsta

Inlägg av areez »

Ingen som vill kommentera mitt färgval på fälgarna ? :)

Har förövrigt tagit hem en Vr6a till som är utan motor,
skulle plocka lite smådelar från den.
Hittade Polybussningarn fram på den samt ett färdigt
sportsystem så det var trevligt.
Skriv svar