Rengöring av motorblocket

Hur gör du när du vårdar bilen? Dela med dig av din erfarenhet här
Skriv svar
Goffan
VR6 newbie
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 maj 2010, 12:13
Ort: Tibro
Kontakt:

Rengöring av motorblocket

Inlägg av Goffan »

Hej, jag är ingen höjdare på bilar men jag försöker iaf. Nu håller jag på att tvätta lite delar pga har isär bilen för kamkedje bytte. Har sett att några vr6.or har fina blänkande motorblock bla på vr6 startsida. Så hur gör man rent sitt motorblock? :)
Vr6... Fina grejer de:)
Användarens profilbild
lillen730
*Donator*
Inlägg: 221
Blev medlem: mån 16 feb 2004, 10:47
Ort: Bromma (Invandrad Östgötte)
Kontakt:

Inlägg av lillen730 »

motorblocket är ju gjutgärn så där är det trissa och slippapper som gäller.
Sedan en motorfärg av vald typ.

Är det blinget =) som du vill ha på övriga delar så sök på aluminium polering. i grova drag så startar du med att ta bort alla porer sedan vandrar du nedåt i listan på slippapper till du är nere på 800 - 2000 pappar (du kan sluta tidigare) efter det går du på med två olika sorters polertrissor. (Classe har ett kit som jag använt) Ett brunt polervax med en grövre trissa och sedan ett blått polervax med en tygtrissa.

Minsta lilla felslag med borrmaskinen och du är till baka till sandpapper igen....

Sedan är vi några som har rosfria kåpor ovanpå motorn, dessa säljs inte längre men det borde så att göra lite plåtar i rostfritt själv om man kan bocka och borra lite.
Goffan
VR6 newbie
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 maj 2010, 12:13
Ort: Tibro
Kontakt:

Inlägg av Goffan »

lillen730 skrev:motorblocket är ju gjutgärn så där är det trissa och slippapper som gäller.
Sedan en motorfärg av vald typ.

Är det blinget =) som du vill ha på övriga delar så sök på aluminium polering. i grova drag så startar du med att ta bort alla porer sedan vandrar du nedåt i listan på slippapper till du är nere på 800 - 2000 pappar (du kan sluta tidigare) efter det går du på med två olika sorters polertrissor. (Classe har ett kit som jag använt) Ett brunt polervax med en grövre trissa och sedan ett blått polervax med en tygtrissa.

Minsta lilla felslag med borrmaskinen och du är till baka till sandpapper igen....

Sedan är vi några som har rosfria kåpor ovanpå motorn, dessa säljs inte längre men det borde så att göra lite plåtar i rostfritt själv om man kan bocka och borra lite.
Okej tusen tack! Ska söka så får jag se om jag hittar något! :)
Vr6... Fina grejer de:)
Skriv svar