Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Här skriver du om ditt projekt

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inläggav VWallin » mån 15 maj 2017, 08:19

Då har det hänt lite igen. motorn är på plats och har kopplat in alla kablar som ska
användas i ecumaster boxen. Mekaniskt sett så är väl bilen i princip klar. Slangar till oljekylare och bränslesystem är måttat och klart för pressning så om allt går som planerat så är det nog start i slutet på veckan!

Bild

Bild

Bild

I torsdags så åkte jag till Mora och köpte det här liket också. Enda anledningen
var att den hade en komplett svart skinninredning i ok skick :)

Bild

Bild

Bild

Tanken med den här inredningen är att den ska få ersätta edition one inredningen under en
period så jag kan ta mig tid och renovera upp den till nyskick!

Sen i förrgår när jag skulle hitta en fin plats till sprutet så fick jag cepebryt på elen..
Slet ur brädan och all klippt och skarvad skit som låg där bakom plus en massa annat.
Igår slet jag ur instrumentbräda och all el bakom från den vita jag nyss köpte och flyttade
till vr6an. Kom så långt att jag hann koppla på batteriet och se att allt fungerade innan jag
packade ihop och for hem.

Bild
VWallin
VR6-mentor
 
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inläggav VWallin » mån 12 jun 2017, 10:10

Det här gick ju lite trögare än vad jag hade räknat med. Hur som helst så började jag med elen
och där var det väl inga konstigheter.

Drar alla kablar dit dom ska och klipper till längderna.
Bild

Motorpiska klar...ish
Bild

Var ju tvungen att fixa soppasystemet också och här är surgetanken monterad.
Bild

Min hemmabyggda fuelrail var en total fail så min brysch Erik Milberg var en räddare i nöden!
Fick handla en rail som han hade köpt för länge sedan innan han åkte på fräsfeber ;)
Bild

Soppasystemet blev bra sen och provtryckt till 6bar utan läckor men sen kom nästa problem..
Skulle starta bilen och den baktände mest, upptäckte efter en stund att jag hade kastat om 1an och 3ans
tändspole. Kasta om det och provade igen, bilen gick på 4cyl. ´Kollade gnista och efter en del felsökade så visade det sig att 2 tändspolar var död :mad:
Efter lite funderande och hatande så tog vi en spole från en annan bil i garaget och den visade sig passa utmärkt
på vr6an. Jag har alltid tyckt att 1.8t spolar har sett förjävligt ut på en vr6 men dessa 715f spolar är perfekt längd
till stiftet!
Bild

Hittade ett gäng spolar.
Bild

Ny härva igen
Bild

Klart!
Bild

Efter det så startade bilen direkt och det första vi gjorde var att ta bilen på
provtur och dricka kaffe hos en polare några kilometer bort :D Sket i huv och front men
det sitter monterat nu!
Bild

Här börjar nästa projekt. Jag har ju bytt ut varenda kabel i bilen inkl central osv. Det enda som är kvar från gamla elen är härvan till lysen och blinkers fram då den gamla härvan var klippt och klistrad exakt överallt!
Tog hela elsystemet från den vita som jag köpte för inredningen. hur som helst så ville jag inte sätta tillbaka mk3 mätarhuset eftersom den ska se helt original ut invändigt.

Efter en jäkla massa forskande så upptäckte jag att Seat Ibiza 2 och Seat Cordoba har ett mätarhus med digital hastighetsmätare fast mekaniskt räkneverk som ser ut precis som mk2ans
Bild

Här är den bästa biten. Alla mk3 mätarhus har ett stort kretskort där allt är integrerat
men på den här skönheten så är det ett separat till hastighetsmätaren! Snart har jag alltså
ett mk2 mätarhus med elektronisk hastighetssignal :D
Bild
VWallin
VR6-mentor
 
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inläggav Jahappz » tor 15 jun 2017, 22:00

Ser bra ut!
Audi A4 Avant 2,0tdi Quattro -16
Audi S4 2,7 BiTurbo sedan -99
VW Golf MK2 1,8T -87
Användarvisningsbild
Jahappz
Site Admin
 
Inlägg: 782
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 14:59
Ort: Värnamo

Re: Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

Inläggav VWallin » fre 23 jun 2017, 12:42

Fått hem mätarhuset och monterat mätaren i mk2 huset. Funkar kanon!
Självklart har jag lyckats döda resten av mätarhuset men det vara ändå bara ett vanligt
mk2 mätarhus så jag får fixa ett nytt och flytta över seat hastighetsmätaren.
Ska försöka fixa en matchande mätartavla till varvräknaren också, tyckte det såg lite
ballt ut med rött :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
VWallin
VR6-mentor
 
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 13:14
Ort: Östersund

Föregående

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron